Program seznamování předškolních dětí s hrou na pětidírkovou flétnu
Abstrakt
Bakalářská práce je zaměřená na přínos hry na dětskou pětidírkovou flétnu v oblasti nejen hudebního rozvoje, ale také psychického a somatického. Obsahem teoretické části je seznámení s hudebními činnostmi v mateřské škole, s možnostmi a variacemi vnímání hudby a s jejím významem v předškolním vzdělávání. Je zde také zmíněno, jak zásadní je psychická podpora dítěte při různých úskalích zvládání lekcí na pětidírkovou flétnu a jak důležité je při této aktivitě nejen naplňování obecných i dílčích vzdělávacích cílů, vycházejících z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, ale také hledání vhodného způsobu, jak naplňovat tyto cíle ve všech vzdělávacích oblastech. Vzhledem k tomu, že je dětská pětidírková flétna pro spoustu lidí stále neznámá, je obsahem práce také její popis, dosazení do skupiny známějších hudebních dechových nástrojů a přiblížení jejích výhod pro děti předškolního věku. K tomuto poznání je přínosné znát historická fakta o vzniku a klasifikaci některých hudebních nástrojů. V praktické části je popsána konkrétní práce se skupinou předškolních dětí navštěvujících lekce hry na pětidírkovou zobcovou flétnu. Popsán je též přístup k jednotlivým dětem, zdůrazňující jejich individuální zvláštnosti. Ze záznamů tak vyplývá, jakých cílů lze dosáhnout po půlroční práci s těmito dětmi a jaké nejvýznamnější pokroky lze u těchto dětí sledovat. Práce je doplněna o zásobníček písní a některých pomůcek, které používám ve svých lekcích.