Rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním věku
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá rozvojem čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku. Teoretická část práce představuje koncept teoretických východisek týkajících se pojmů gramotnost, funkční gramotnost, čtenářská gramotnost a čtenářská pregramotnost. Dále se práce zabývá vnitřními a vnějšími faktory, které ovlivňují čtenářskou pregramotnost, ukotvením čtenářské pregramotnosti v rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání a samotnému rozvíjení čtenářské pregramotnosti.
Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu. Sběr dat tvoří dotazníky, které jsou určeny pro učitele a učitelky mateřských škol. Pomocí grafů je zpracován názor, co si učitelé/učitelky pod pojmem čtenářská pregramotnost představují a jak tuto pregramotnost rozvíjí.
V příloze jsou uvedeny příklady aktivit pro podporu rozvoje čtenářské pregramotnosti a námět pro možnou spolupráci mateřské školy s rodinou.