Možnosti využití arteterapie u adolescentních žáků učebního oboru Aranžér
Abstrakt
Bakalářská práce pojednává o možnostech arteterapeutické práce se žáky učebního oboru Aranžér. Je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část zachycuje periodizaci adolescence, vývoj identity, zrání, vývoj a vztah adolescentů ke školní výuce. Dále se zabývá výtvarným projevem v dospívání, krizí výtvarného projevu, možnostmi arteterapie s dospívajícími a využitím rožnovské arteterapie u adolescentní mládeže. Praktická část referuje o arteterapeutické práci se žáky. Je členěna na činnosti a působení v samostatné volnočasové skupině a na využití arteterapeutických témat v rámci výuky. Popisuje realizované individuální nebo skupinové činnosti zaměřené na rozvoj žáka a kultivaci jeho výtvarného projevu. Využívá mimo jiné působení i rožnovské arteterapie jako možnosti stimulace k osobnímu i výtvarnému posunu žáka a k propojení arteterapeutických rožnovských témat s praktickou výukou oboru Aranžér. Zkoumá a ověřuje možnost arteterapeutické činnosti žáků přímo ve výuce jako prostředku pro stmelení kolektivu, sebepoznání a uchopení reality ve výtvarné tvorbě. Pokouší se interpretovat typické projevy, specifika a odlišnosti ve výtvarném projevu žáků. Reflektuje jejich výtvarný výraz v souvislosti s projevy jejich osobnosti a aktuálním prožíváním.