dc.contributor.advisor | Junková, Bohumila | |
dc.contributor.author | Rázlová, Pavlína | |
dc.date.accessioned | 2022-03-08T13:43:20Z | |
dc.date.available | 2022-03-08T13:43:20Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-07-31 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/37858 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se bude věnovat analýze genderových prostředků v čítankách a učebnicích českého jazyka pro první stupeň základních škol. Cílem bude popsat oblast genderu a genderové lingvistiky a jejich využití v českém školství. Praktická část se zaměří na analýzu jazykových prostředků užívaných v konkrétních učebnicích a čítankách. Jejím cílem bude zhodnotit vhodnost či nevhodnost užívání genderových prostředků. Dalším cílem bude prozkoumat způsob užívání genderových prostředků a proměnu jejich vnímání v učebnicích a čítankách aktuálních a vydávaných před rokem 1989. | cze |
dc.format | 75 s. | |
dc.format | 75 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | gender | cze |
dc.subject | genderová lingvistika | cze |
dc.subject | stereotyp | cze |
dc.subject | vývoj jazyka | cze |
dc.subject | učebnice | cze |
dc.subject | čítanky | cze |
dc.subject | Fraus | cze |
dc.subject | Nová škola | cze |
dc.subject | Prodos | cze |
dc.subject | SPN | cze |
dc.subject | gender | eng |
dc.subject | gender linguistics | eng |
dc.subject | stereotype | eng |
dc.subject | language development | eng |
dc.subject | course books | eng |
dc.subject | readers | eng |
dc.subject | Fraus | eng |
dc.subject | Nová škola | eng |
dc.subject | Prodos | eng |
dc.subject | SPN | eng |
dc.title | Gender v učebnicích českého jazyka pro první stupeň základních škol | cze |
dc.title.alternative | The Gender in Czech language course books for primary schools | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 52037 | |
dc.description.abstract-translated | The bachelor's thesis is going to deal with the analysis of gender means used in Czech language readers and course books designed for primary schools. The thesis aims to describe the gender and gender linguistic and their use in Czech education system. The research part is going to analyse the language means used in specific course books and readers. The goal is to assess to what extent the gender means used are appropriate or inappropriate. An additional goal is to look into ways gender means are used and also to examine the change in the perception of these means, comparing recent course books and readers with those published before 1989. | eng |
dc.date.accepted | 2018-09-04 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Bohemistika | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Filologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Maturová, Markéta | |