Ohlas Španělské občanské války v propagandistickém umění Československa
Abstrakt
Španělská občanská válka je bezesporu konflikt, který, ač boje samotné zůstaly v důsledku politiky neintervence lokalizované, zasáhl široké spektrum obyvatel celého světa, československé umělce nevyjímaje.
Cílem mé práce je vystopovat tento výrazný zdroj inspirace v díle některých politicky angažovaných českých umělců a představit vliv, který měly události ve Španělsku na obsah, ale často i formu těchto děl.
Při tom nelze opominout politické a umělecké dění v meziválečné Evropě, které mělo za následek sympatie drtivé většiny zástupců progresivního umění a avantgardy v Československu k protifašistickým republikánům a jejich motivace ke snaze ovlivnit dějinné události, když ne přímo na bojišti jako jejich mnozí zahraniční kolegové, tak alespoň propagací jejich ideí v Československu.
S tím souvisí i nastínění osobních vztahů mezi nejaktivnějšími protagonisty, které byly právě ve třicátých letech utvářeny politickým názorem více než čímkoli jiným. Události a válka ve Španělsku tomuto diskurzu poskytla, přes svoji politickou nepřehlednost, téměř závazný půdorys, takže zde na jedné lodi najdeme jak liberálního demokrata Josefa Čapka, tak pozdější hvězdu poúnorové propagandy Antonína Pelce nebo někdejšího anarchistu Stanislava Kostku Neumanna. Takřka přesně podle vzoru španělské Lidové fronty.
Vedle politické, sociální a historické roviny událostí a obsahu vybraných děl je cílem práce také jejich formální stránka, kterou, ač ne tak jednoznačně, do jisté míry nestabilní třicátá léta a nástup diktátorských režimů v Evropě ovlivnil také.