Frazeologismy ve slovní zásobě žáků základních škol
Abstrakt
Cílem této práce je nastínit úroveň znalostí žáků dvou pátých tříd, jedné šesté, sedmé a osmé třídy základní školy v oblasti frazeologie. Tématem práce jsou české frazémy (slovesné i neslovesné) a jejich zakotvení ve slovní zásobě nejmladší generace. V teoretické části jsem se zmínila o základních pojmech z oboru frazeologie a doplnila jsem je konkrétními příklady rčení, přísloví, pranostik nebo například kulturních frazémů. Pro uskutečnění své statistiky jsem zvolila dotazníkovou metodu. Část výzkumná se zabývá vyhodnocováním žáky vyplněných dotazníků, kde se zaměřuji na jejich korektní, nebo naopak chybné odpovědi a pokouším se objasnit, z jakého důvodu u některých frazémů převládá úspěšnost a proč u jiných se téměř, nebo také vůbec správná odpověď nevyskytuje. Na závěr provádím analýzu úspěšnosti v rámci jednotlivých tříd. Součástí práce jsou přílohy třech vyplněných dotazníků.