Aspekt identity v prózách Ireny Douskové
Abstrakt
Následující bakalářská práce je soustředěna na recepci obrazu identity v trilogii Hrdý Budžes (1998), Oněgin byl Rusák (2006) a Darda (2011) a v próze Goldstein píše dceři (1997) od české autorky Ireny Douskové. Teoretická část definuje identitu obecně s ohledem na diskurz a jeho mocenský vliv z pohledu Michela Foucaulta. V potaz je zde brána návaznost na kolektivní a osobní paměť vycházející především z koncepce Maurice Halbwachse. Uvedené termíny jsou představeny za pomoci sekundární literatury. Praktická část se nejprve obrací k zmiňované trilogii od Ireny Douskové, v níž je analyzováno formování identity hlavní postavy, jež prostupuje všemi třemi prózami. Poté se zájem obrací k utváření identity v díle Goldstein píše dceři. Cílem práce je zachytit proměňování identity hlavní postavy ve všech jejich rolích a konfrontovat poznatky mezi trilogií a čtvrtou analyzovanou prózou.