Rozvíjení čtenářské gramotnosti v předškolním a mladším školním věku
Abstrakt
Práce je zaměřena na rozvoj (před)čtenářské gramotnosti u dětí předškolního a mladšího školního věku. Hlavním cílem výzkumného šetření je metodologicky specifikovat metody rozvoje čtenářské gramotnosti u dětí předškolního a mladšího školního věku používané na vybrané MŠ a ZŠ v Lubech. Teoretická část se zabývá klíčovými pojmy zkoumané problematiky a popisuje metodické přístupy vhodné pro práci s touto věkovou skupinou s důrazem na rozvoj klíčových čtenářských kompetencí. V praktické části jsou představeny praktické činnosti, které pomáhají k rozvoji čtenářské gramotnosti dětí. Na konkrétních příkladech zahrnuje praktické listy určené pro rozvoj čtenářské gramotnosti pro předškolní a mladší školní věk. Jedním z hlavních cílů této práce bylo vytvořit metodický materiál, který by byl vhodnou pomůckou pro pedagogy pracující s danou věkovou skupinou dětí.
Při zpracování jsou použity metody sběru dat, které jsou založeny na pozorování ve dvou typech zařízení: v předškolní třídě MŠ Luby a v první třídě ZŠ Luby. Součástí práce jsou také standardizované rozhovory s pedagogy daných zařízení. Na základě analýzy získaných dat je napsána závěrečná reflexe.