Etické a psychologické aspekty internetového poradenství
Abstrakt
Diplomová práce se snaží představit čtenáři základní postavení a problematiku sociální služby internetové poradenství. Na službu je zde nahlíženo v etických a psychologických souvislostech, neboť bez těchto úhlů pohledu, při tomto typu poradenství a snahou poskytnout klientovi službu v co možná nejvyšší kvalitě, se internetový poradenský pracovník neobejde. Zaměřuji se na e-mailovou formu poskytování internetového poradenství, jelikož je to nejčastěji používaný typ e-komunikace mezi klientem a poradcem. Psychologické i etické determinanty celého procesu se doplňují, protínají, nejsou mezi nimi jednotné hranice, ať už se z pohledu etiky jedná o hodnoty, na nichž staví lidská práva, nebo Etický kodex sociálních pracovníků, potažmo iKodex platící pro sociální služby v internetovém prostředí, či z pohledu psychologie o virtuální komunikační proces mezi poradcem a klientem, ve kterém sehrává svoji roli umění komunikace, proměňující se identita člověka, projevovaná agrese, přenos a protipřenos i samotné on-line prostředí. Cílem tématu je rámcově poukázat na složité a nejednoznačné postavení služby internetové poradenství.