dc.contributor.author | Lencová, Pavla | |
dc.date.accessioned | 2021-12-09T07:57:31Z | |
dc.date.available | 2021-12-09T07:57:31Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-02-24 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/36041 | |
dc.description.abstract | Disertační práce je zaměřena na způsoby reprezentace všednosti v básnických textech autorů Skupiny 42. Pozornost je věnována především kategorii času, proměna jejího chápání je jedním z podstatných aspektů moderní literatury první poloviny 20. století. Kategorie času v poetikách básníků Skupiny 42 je reflektována skrze tři principy, jimiž autoři Skupiny 42 uchopují časoprostorové kontinuum a pozici člověka v něm.
Základním principem v poezii Skupiny 42, na který je zaměřena pozornost, je princip fragmentarizace. Prostřednictvím fragmentu básníci uchopují přítomný, mnohovrstevnatý okamžik a reprezentují časovou diskontinuitu. Dalším způsobem zobrazení všední skutečnosti, na který je soustředěna pozornost, je princip variací, jenž reprezentuje směřování k scelujícímu uchopení diskontinuitní všednosti. Zápis formou deníkových záznamů pak oproti předchozím principům představuje možnost, jak ztvárnit dynamiku sukcesivního časového plynutí všední skutečnosti. Otázka, na níž je také zaměřována pozornost, je možnost ztvárnění modu časového na ploše lyrického díla. V neposlední řadě je pak modus časový reflektován také ve vztahu k "mýtu moderního člověka", o jehož vyslovení Skupiny 42 ve své tvorbě usilovala. | cze |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | reprezentace | cze |
dc.subject | poezie | cze |
dc.subject | čas | cze |
dc.subject | Skupina 42 | cze |
dc.subject | representation | eng |
dc.subject | poetry | eng |
dc.subject | time | eng |
dc.subject | Group 42 | eng |
dc.title | Reprezentace všednosti v poezii Skupiny 42 | cze |
dc.title.alternative | Representation of Everydayness in the Work of Group 42 | eng |
dc.type | disertační práce | cze |
dc.identifier.stag | 48936 | |
dc.description.abstract-translated | The subject matter of this dissertation is the ways of representing the everydayness of life in poetic texts authored by members of Group 42. Of special interest is the category of time, as the transformation of understanding of this category is one of the cornerstone aspects of modern literature in the first half of the 20th century. Time as a category is reflected in Group 42 poetry through three principles used by the Group 42 authors to grasp and work with the time-space continuum and the place of humans in it.
The fundamental principle of Group 42 poetry, which will be discussed in this thesis, is the fragmentarization principle. Using a fragment, the poet grasps the present, multi-layered moment and represents temporal discontinuity. Another principle of representation of everydayness the thesis will concentrate on is the principle of variations, which represents heading towards a unifying grasp of discontinuous everydayness. As opposed to the previous ways, notation in the form of diary entries then allows for the ability to better formulate the dynamics of successive temporal flow of everyday reality. The possibility of formulating the temporal mode on the field of a lyrical work is yet another topic discussed here. The temporal mode is then reflected in relation to the "myth of the modern humus", the proclamation of which was on the agenda of Group 42 in its time. | eng |
dc.date.accepted | 2017-06-14 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Dějiny novější české literatury | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-program | Teorie a dějiny literatury | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |