dc.contributor.advisor | Francová, Hana | |
dc.contributor.author | Kalbáčová, Marie | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T14:00:49Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T14:00:49Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-08-15 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/35051 | |
dc.description.abstract | Předkládaná diplomová práce zjišťuje nároky a potřeby osob vykonávajících pěstounskou péči. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V úvodu teoretické části práce je vysvětlována historická důležitost rodiny v souvislosti s jejím pozitivním vlivem na vývoj dítěte. Práce upozorňuje na ochranu práv dítěte jak v mezinárodních, tak národních dokumentech. Je vysvětlena právní úprava náhradní rodinné péče v České republice se zaměřením na pěstounskou péči. V další části jsou zmapovány potřeby dětí svěřených do pěstounské péče a potřeby pěstounů pro zvládání náročných situací, které s dětmi prožívají. Poslední část se snaží shrnout práva a povinnosti pěstounů, význam služby doprovázení pro tyto rodiny a vytvořit ucelený přehled o možnosti využití sociálních dávek pro hmotné zabezpečení dítěte a pěstouna.
Praktická část identifikuje rozdíly při výkonu pěstounské péče osobou v evidenci a osobou pečující. Má za úkol zmapovat nejčastější vzdělávací potřeby osob v evidenci a osob pečujících, vyhodnotit, jaký význam přisuzují osoby v evidenci a osoby pečující spolupráci s doprovázející organizací, a zjistit materiální požadavky osob v evidenci a osob pečujících. Výstupem je také zjištění legislativních nedostatků pro čerpání materiálního a finančního zabezpečení.
V rámci diplomové práce byly stanoveny tři výzkumné otázky, které byly v souladu s cíli kvalifikační práce.
Byl použit kvalitativní výzkum. Pro sběr dat byl zvolen polostrukturovaný rozhovor s dvanácti komunikačními partnery. Výsledky výzkumu byly zpracovány metodou vytváření trsů.
Ze zjištěných dat se nechalo vytvořit šest trsů, které byly vyhodnoceny jako společné, v rozhovorech je uvádělo více komunikačních partnerů.
Výzkumem se zjistila rozdílnost potřeb důležitých pro činnost pěstouna v evidenci a pěstouna pečujícího. Osoby v evidenci, jako institut krizový, musí rychle reagovat na požadavky dítěte při jeho přijetí. Na vzdělání a doprovázející organizaci kladou tito pěstouni vyšší nároky. Jejich vazba na klíčového pracovníka organizace je silnější. Osoby pečující projevují k povinnému vzdělávání a ve vztahu k doprovázející organizaci více proměnlivosti v závislosti na osobních zkušenostech s výchovou dětí a jejich aktuálních problémech. Byla zjištěna i odlišnost v upřednostňování způsobu a obsahu vzdělávání.
Výzkum zjistil odlišnosti ve finančním zajištění osob v evidenci a osob pečujících a legislativní překážky, které hlavně osobám pečujícím brání v čerpání zákonných nároků.
Výstupy diplomové práce mohou být využity jako podklad pro další výzkumy v této oblasti. Publikace může sloužit jako podpůrný materiál pro činnost doprovodných organizací. | cze |
dc.format | 83 s. | |
dc.format | 83 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | rodina | cze |
dc.subject | dítě | cze |
dc.subject | biologický rodič | cze |
dc.subject | pěstounská péče | cze |
dc.subject | osoba v evidenci | cze |
dc.subject | osoba pečující | cze |
dc.subject | family | eng |
dc.subject | child | eng |
dc.subject | biologic parent | eng |
dc.subject | foster care | eng |
dc.subject | person registered | eng |
dc.subject | person caring | eng |
dc.title | Nároky a potřeby osob vykonávajících pěstounskou péči | cze |
dc.title.alternative | Demands and needs of persons performing foster care | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 51553 | |
dc.description.abstract-translated | The presented thesis focuses on demands and needs of persons participating in foster care. It is divided into a theoretical and a practical part. In the introduction of the theoretical part, the historical importance of a family having its positive influence on child´s development is explained. The thesis draws attention to protection of rights of children both in international and national documents. Legal regulations relating to substitute family care in the Czech Republic, having foster care in focus, are explained. The following part maps needs of children committed to foster care and needs of foster parents in connection with managing challenging situations they go through with such children. The last part summarizes rights and obligations of foster parents, the importance of accompanying services for foster families, and creates a comprehensive overview regarding possibilities of using social benefits for material security of a child and a foster parent.
The practical part identifies differences in foster care performed by a person registered and a person caring. Its aim is to map the most common educational needs for persons registered and persons caring, to evaluate the importance of the assisting organization being attributed by persons registered and persons caring, and to ascertain material requirements of persons registered and persons caring. The output is to identify legislative deficiencies relating to drawing on material and financial securities.
Three research questions have been set within the thesis, which comply with thesis targets.
Qualitative research was applied. Semi-structured interviews with twelve communication partners were used as data collection basis. The results were processed by a specific qualitative method.
Six clusters were made based on received data, which were evaluated as common and referenced in interviews with more communication partners.
The research ascertained differences in needs important for a registered foster parent and a caring foster parent. The persons registered, like a crisis institute, must react quickly on child´s demands during his/her adopting. These foster parents place higher demand on education and an assisting organization. Their connection to a key person in the organization is much stronger. Persons caring vary their needs relating to obligatory education and an assisting organization depending on personal experience with raising children and their actual problems. A difference in the way and contents of education was also identified.
Differences in financial security of persons registered and persons caring were detected including legislative barriers that prevent especially persons caring from drawing on legal claims.
The thesis outputs may by applied as a basis for further research work in this area. The thesis may be used as a supporting material for assisting organizations. | eng |
dc.date.accepted | 2017-09-07 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Mojžíšová, Adéla | |