dc.contributor.advisor | Hrušková, Martina | |
dc.contributor.author | Kokešová, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T14:00:48Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T14:00:48Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-05-15 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/35050 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce s názvem Rodina a dítě se syndromem hyperaktivity s poruchou pozornosti (dále jen dítě s ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorders) se zabývá problémy rodin, které vychovávají, pečují a starají se o dítě s ADHD.
Cílem práce je zmapovat život rodiny s dítětem se syndrom ADHD. Dále popsat, jak rodina vnímá chování okolí k ní samé, jak dítě se syndromem ADHD zasahuje do života jeho sourozenců a sociálního fungování celé rodiny. V diplomové práci byla stanovena jedna otázka, a to "Jaký je život rodiny s dítětem s ADHD".
Teoretická část práce popisuje syndrom ADHD, jak je možné ovlivnit projevy ADHD a jaké jsou současné léčebné přístupy u dětí i dospělých. Dále se teoretická část zabývá možností vzdělávání dětí s ADHD, rodinnými vztahy a možnými společensky nebezpečnými jevy u dětí i u dospělých ovlivněných syndromem ADHD.
Pro empirickou část práce byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, technikou polostrukturovaného rozhovoru o 26 otázkách, s matkami 7 dětí, které trpí syndromem ADHD. Otázky se týkaly sociálního fungování rodiny a rodinného života.
Z výsledků vyplynulo, že rodinný život, kde je dítě s ADHD, je tímto syndromem velmi ovlivněn. Děti se syndromem potřebují větší péči než ostatní děti v rodině, což způsobuje neklid a nevyrovnaný vztah mezi sourozenci. Děti se syndromem nedosahují výsledků, které by odpovídaly jejich inteligenci, zaostávají za svými možnostmi. U starších dětí byly zjištěny i společensky nebezpečné jevy, jako je závislost na tabákových výrobcích či užíváním drog. I pohled okolí na rodinu je často negativní.
Práce může být přínosem pro rodiče dětí se syndromem ADHD, kteří mají možnost porovnat své pocity s pocity a zkušenostmi ostatních rodičů mající takto postižené dítě. | cze |
dc.format | 122 | |
dc.format | 122 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Rodina | cze |
dc.subject | rodiče | cze |
dc.subject | chování | cze |
dc.subject | ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou | cze |
dc.subject | hyperaktivita | cze |
dc.subject | impulzivita | cze |
dc.subject | porucha pozornosti | cze |
dc.subject | poruchy chování | cze |
dc.subject | Family | eng |
dc.subject | parents | eng |
dc.subject | child | eng |
dc.subject | behavior | eng |
dc.subject | ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder | eng |
dc.subject | hyperactivity | eng |
dc.subject | impulsiveness | eng |
dc.subject | Attention Deficit | eng |
dc.subject | behavioral malfunction | eng |
dc.title | Rodina a dítě se syndromem hyperaktivity s poruchou pozornosti | cze |
dc.title.alternative | The Family and Child with the syndrome of hyperactivity with attention deficit disorder | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 51552 | |
dc.description.abstract-translated | This dissertation named Family and child with hyperactivity syndrome and attention deficit (hereinafter child with ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorders) is concerning with problems of families which are bringing up, caring and a looking after a child with ADHD.
The aim of the dissertation is mapping of life of a family with child suffering from ADHD. Furthermore to describe how such a family perceives behavior of other people from the surrounding towards such a family. Also how a child with ADHD syndrome intervene in a life of its siblings and social functioning of its own family. Within the dissertation there is determined one important question "What is like a life of a family with a child suffering from ADHD syndrome".
Theoretical part of the dissertation describes ADHD syndrome. How is it possible to influence ADHD and what are latest medical treatments of children and adults. Within the theoretical part attention is also given to the educational possibilities for children with ADHD, family relationships and potentially socially dangerous effects of children and adults influenced by ADHD syndrome.
For the empiric part of the dissertation was chosen method of qualitative research via technique of semi-structured interview containing 26 questions led with 7 mothers of children suffering from ADHD syndrome. Questions are directed at social functioning of each family and their family life.
The findings are showing that family life where there is a child with ADHD is directly and strongly influenced. Children with ADHD syndrome need more care than other children in the family and this causes unease and uneven relations between siblings. Children with syndrome do not achieve results matching their intelligence, they lag behind their potential. It was proved that older children show socially dangerous effects such as tobacco or drug addiction. Also the whole family is often seen in by the public in a negative light.
This dissertation can be beneficial to parents of children with ADHD syndrome who can compare their feelings with feelings and experience of other parents who have a child affected with such disorder. | eng |
dc.date.accepted | 2017-05-29 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Břízová, Bohdana | |