Spokojenost pacientů se službami praktických lékařů pro dospělé
Abstrakt
Spokojenost pacientů s poskytovanými službami je rozsáhlé a aktuální téma. Tato diplomová práce si klade za cíl zjistit spokojenost pacientů se službami praktických lékařů pro dospělé v Českých Budějovicích, Trhových Svinech a Borovanech. Spokojenost pacientů je hodnocena především v souvislosti s uspokojováním jejich potřeb během onemocnění.
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří sedm kapitol. První kapitola je úvodem do oboru všeobecného praktického lékařství a zabývá se pojmem kvalita zdravotní péče. V šesté kapitole se zkoumá spokojenost a její vliv na hodnocení kvality služeb ze strany pacientů. Poslední, sedmá kapitola je zaměřena na vztahy zdravotnických pracovníků a pacientů.
V praktické části práce se zabývám výzkumem, který byl realizován kvantitativní výzkumnou strategií, metodou dotazování a technikou dotazníkového šetření. Dotazník vytvořený pro hodnocení spokojenosti pacientů obsahuje patnáct otázek. Tato část práce obsahuje cíl, hypotézy, metodiku, výsledek výzkumu, diskusi a závěr.
Pro splnění diplomové práce byly stanoveny dvě hypotézy.
H1: Lékaři, jež mají ordinační dobu také v odpoledních hodinách, jsou lépe hodnoceni než ti, kteří mají ordinační dobu jen v dopoledních hodinách.
H2: Pacienti z menších měst budou se službami praktických lékařů spokojeni více, než pacienti z velkých měst.
Výzkumný soubor byl tvořen 453 respondenty. Získaná data byla zpracována
za použití programu Microsoft Office Excel 2010 a poté byla zpracována do grafů
či tabulek. Hypotézy byly testovány použitím testu homogenity v kontingenční tabulce.
Výsledky diplomové práce mohou sloužit jako rozšíření informace pro praktické lékaře pro dospělé na toto aktuální téma.