Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFrancová, Hana
dc.contributor.authorKučerová, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-08T14:00:07Z
dc.date.available2021-12-08T14:00:07Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-05-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34976
dc.description.abstractDiplomová práce se věnuje kurzům sociální rehabilitace, které jsou určeny pro osoby se zrakovým postižením. Prostřednictvím sociální rehabilitace se tito lidé učí různé činnosti, které jim pomohou v dosažení samostatnosti, soběstačnosti a nezávislosti. Práce si klade za cíl zmapovat zkušenosti těch, kteří kurz sociální rehabilitace absolvovali a to, zda jim pomohl k samostatnějšímu životu. Dále zjišťuje důvody, které je vedly k absolvování kurzu, a porovnává názory klientů s názory pracovníků, kteří kurzy sami vedou. Teoretická část práce ve svém začátku objasňuje zrakového vnímání, zrakové vady a jejich kompenzaci. Dále se věnuje vymezení sociální rehabilitace a popisu jednotlivých kurzů sociální rehabilitace. Kurzy vedou k tomu vyškolení instruktoři, kteří jsou se svými klienty v intenzivním kontaktu. Proto je v návazné podkapitole popisován i vztah mezi nimi. Není opomenuta ani oblast komunikace s osobou se zrakovým postižením, která je v mnohých případech velmi specifická. Praktická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu, s použitím polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumné šetření mělo dvě části, přičemž v rámci první části jsem se zaměřila na názory absolventů kurzu, kterých jsem oslovila 6, druhá část šetření byla realizována mezi samotnými instruktory (lektory) kurzu. Rozhovory byly realizovány ve dvou organizacích poskytujících služby osobám se zrakovým postižením. Z výsledků výzkumu vyplývá, že absolvování kurzů sociální rehabilitace pomohlo těmto osobám ke zvýšení samostatnosti, potažmo ke zlepšení kvality života. Kurzy tudíž naplnily očekávání klientů. Názory klientů a instruktorů se ve velké míře shodují a všichni vidí v kurzech velký přínos. Rozhodujícími faktory pro začátek kurzu byly dvě zásadní potřeby potřeba samostatného pohybu a potřeba získat nové informace a tedy se něco nového naučit. Výsledky výzkumu mohou sloužit každému, kdo se chce o životě osob se zrakovým postižením dozvědět něco bližšího. Dozví se zároveň i o existenci speciálních kurzů, díky kterým se i lidé se zrakovým postižením dokážou o sebe a svou rodinu relativně samostatně postarat.cze
dc.format82 s. (120 839 znaků)
dc.format82 s. (120 839 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectZrakové vadycze
dc.subjectzrakové postiženícze
dc.subjectsamostatnostcze
dc.subjectkurz sociální rehabilitacecze
dc.subjectkompenzační smyslcze
dc.subjectinstruktor.cze
dc.subjectSight defectseng
dc.subjectvisual impairmentseng
dc.subjectindependenceeng
dc.subjectsocial rehabilitation courseeng
dc.subjectsensory compensationeng
dc.subjectinstructor.eng
dc.titleSociální rehabilitace jako nástroj zvyšování samostatnosti osob se zrakovým postiženímcze
dc.title.alternativeSocial Rehabilitation as a Tool to Increase the Independence of Persons with Visual Disabilitieseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag48855
dc.description.abstract-translatedThis thesis looks at social rehabilitation courses designed for visually impaired people. Through social rehabilitation, people learn to do various activities which help them achieve independence, self-sufficiency and independence. The study aims to map out the experience of those who have completed a social rehabilitation course and whether it has helped them achieve a more independent life. It will also ascertain the reasons which led them to undertake the course and compare the opinions of clients with the opinions of those who run the courses. To begin with, the theoretical section of the study will describe visual perception, visual impairments and their sensory compensation. It further defines social rehabilitation and describes specific social rehabilitation courses. Trained instructors lead these courses and are in intensive contact with their clients. As such, a related subchapter describes the relations between instructors and clients. Also looked at is communication with people with visual impairments, which is highly specific in many cases. The practical section utilises a qualitative survey based on semi-structured interviews. The research survey comprises two parts, and I focus on the opinions of those who have completed the course in the first part, having spoken to 6 such people, while the second part of the investigation was undertaken amongst the course instructors (teachers). The interviews were undertaken at two organisations providing services to visually impaired people. The research results suggest that completing social rehabilitation courses has helped people increase their independence and thus improve their quality of life. The courses met the expectations of clients. The opinions of clients and instructors concurred to a large extent, with everyone seeing the courses as of great benefit. The deciding factors for beginning the courses were two fundamental needs the need for independent movement and the need to acquire new information, thus to learn something new. The research results can serve anyone who wishes to find out more about the life of people with visual impairments. They will also find out about special courses with which people with visual impairments can look after themselves and their family relatively independently.eng
dc.date.accepted2017-05-29
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam