Zajištění intimity a důstojnosti u pacientů na urgentním příjmu, samozřejmost nebo nadstandard?
Abstrakt
Abstrakt
Tato diplomová práce, jejíž název je "Zajištění intimity a důstojnosti u pacientů na urgentním příjmu, samozřejmost nebo nadstandard?", poukazuje na problematiku respektování důstojnosti člověka a zajišťování intimity při ošetřování pacientů na urgentním příjmu. Výše uvedená problematika v současné době výrazně pokulhává v pozadí prestiže moderních léčebných a ošetřovatelských postupů. V intenzivní péči a tedy i na urgentních příjmech se rozvíjí halový systém zdravotnické péče, kde je zachování důstojnosti člověka a zajištění jeho intimity velmi komplikované. Pomalým tempem se tato problematika přesouvá do popředí zájmů veřejnosti jak odborné, tak i té laické, zejména z pohledu pacientů, majících určité zkušenosti se zdravotnickou péčí.
Cílem této diplomové práce, bylo zmapovat zajišťování intimity a respektování důstojnosti u pacientů na urgentním příjmu ošetřujícím personálem.
V teoretické části této práce jsou popsány oblasti, jako je důstojnost, intimita, holismus, potřeby nemocného, ale i komunikace a syndrom vyhoření a fungování urgentních příjmů jako takových ve stručném popisu.
Praktická část práce byla zpracována metodou kvalitativního výzkumu s využitím technik polostrukturovaného rozhovoru s pacienty, kteří byli na urgentním příjmu ošetřeni a s ošetřujícím personálem urgentního příjmu, v kombinaci s utajeným pozorováním práce ošetřujícího personálu urgentního příjmu. Rozhovory i pozorování proběhly v dubnu 2017, v nejmenované nemocnici na oddělení urgentního příjmu. Povolení k provedení výzkumu vydala náměstkyně pro ošetřovatelskou péči této nemocnice.
Výzkumný soubor tvořilo 10 sester pracujících na urgentním příjmu a 10 pacientů, kteří byli na tomto oddělení ošetřeni.
Z výzkumného šetření vyplynulo, že sestry mají velmi dobré znalosti v oblasti poskytování důstojné péče a zajišťování intimity pacienta, avšak co se týče uvedení těchto znalostí do praxe, je toto oblast na které musí ošetřující personál pod dohledem vedení oddělení zapracovat a více se jí zabývat. Pacienti poukazovali zejména na nedostatečnou informovanost o průběhu ošetření, o aplikovaných léčivech a pocit nedostatku soukromí při ošetřovatelských výkonech. Takřka nejvíce diskutovaným problémem je sdělování osobních údajů a zdravotních problémů v čekárně urgentního příjmu sestře, bez jakékoli možnosti
soukromí. Některé faktory, které narušují důstojnou a intimní péči se týkají oblastí spíše stavebních a organizačních úprav oddělení a budou navrženy k dalšímu řešení.