Informovanost studentů středních škol v oblasti ochrany obyvatelstva ve Středočeském kraji
Abstrakt
V diplomové práci byla zjišťována informovanost studentů středních škol v oblasti ochrany obyvatelstva ve Středočeském kraji. V jednotlivých oblastech ochrany obyvatelstva by se měla s přihlédnutím k věku orientovat každá osoba. Mimořádným událostem rozličného charakteru je pravidelně vystavován každý člověk, proto je více než žádoucí vědět, jak se v dané situaci chovat. Lze pak danou mimořádnou událost lépe vyřešit a navíc dochází k minimalizaci negativních důsledků. Nejvhodnější je začít seznamovat s danou problematikou vhodným způsobem již děti v mateřských školách, pokračovat se žáky základních škol a se studenty středních škol informace dále prohlubovat. V současné době však na středních školách žádná pravidelná výuka v oblasti ochrany obyvatelstva neprobíhá. Nynější studenti jsou tudíž zatím odkázaní
na jednorázové přednášky nebo na vlastní vyhledávání potřebných informací.
Teoretická část práce je zaměřena na ochranu obyvatelstva a její stručnou historii v České republice a ve světě a je zde přiblížena Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2020, s výhledem do roku 2030. Dále je popsán současný systém preventivně výchovné činnosti a vzdělávání na středních školách. Následuje vymezení některých pojmů v oblasti ochrany obyvatelstva (mimořádná událost, krizová situace, integrovaný záchranný systém, varování a vyrozumění, evakuace, nouzové přežití obyvatelstva, individuální ochrana, ukrytí obyvatelstva). Jako součást teoretické části práce následuje popis základních metod deskriptivní a matematické statistiky, které jsou aplikovány v navazující kapitole.
Cílem diplomové práce je posoudit informovanost studentů středních škol
ve Středočeském kraji v oblasti ochrany obyvatelstva a zvýšit povědomí studentů středních škol o dané problematice. Stanoveny byly dvě hypotézy. Hypotéza č. 1: Znalosti studentů středních škol v oblasti ochrany obyvatelstva ve Středočeském kraji mají normální rozdělení. Hypotéza č. 2: Studenti různých typů středních škol mají statisticky významně rozdílnou úroveň znalostí.