Rozvoj pohybových dovedností u dětí s poruchami autistického spektra
Abstrakt
Hlavním cílem bakalářské práce na téma "Rozvoj pohybových dovedností u dětí s poruchami autistického spektra", bylo vytvořit instrukční materiál a ověřit jeho platnost v praxi. V souvislosti s tímto cílem byly položeny výzkumné otázky týkající se pohybové úrovně respondentů a zjištění, jaké jsou oblíbené aktivity těchto žáků.
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, a to teoretické části a části praktické. Teoretická část má celkem čtyři kapitoly. První kapitola se věnuje vymezení pojmu poruchy autistického spektra, druhá a třetí kapitola se zabývá vymezení pojmu pohybové dovednosti, jeho dělení a problematice spojené s pohybovými dovednostmi a touto diagnózou. Poslední kapitola se věnuje pohybovým dovednostem ve vzdělávacím proudu.
Praktická část vymezuje hlavní cíl a výzkumné otázky související s nastaveným cílem. Výzkumným designem je pro tuto práci případová studie, kde byli respondenti vybráni podle nastavených kritérií. Pro sběr dat byla využita metoda zúčastněného pozorování a rozhovorů.
Případové studie prokázaly, že žáci s poruchami autistického spektra mají nedostatky v pohybových dovednostech, avšak lze s těmito nedostatky s individuálním přístupem pracovat a malými kroky je zlepšovat nebo alespoň udržovat na stejné úrovni. Dále z výzkumu vyplývá, že oblíbenost pohybové aktivity se odvíjí od zálib a zájmů vybraného jedince. Tedy, pro správný výběr aktivit je třeba zohlednit jeho zájmy a přizpůsobit aktivitu tak, aby to zaujalo.