Základy finanční gramotnosti u dětí školního věku s mentálním postižením v Montessori pedagogice
Abstrakt
Hlavním cílem bakalářské práce "Základy finanční gramotnosti u dětí školního věku
s mentálním postižením v Montessori pedagogice", je vytvořit instrukční materiál v duchu Montesorri pedagogiky pro oblast finanční gramotnosti. V rámci výzkumu jsou stanoveny čtyři dílčí cíle. V souladu s dílčími cílemi, je zvolena i výzkumná otázka.
K dosažení cílů práce byly využity techniky kvalitativního výzkumu. Ke sběru dat v rámci praktické části byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru, metoda zúčastněného pozorování a individuální práce s dívkami.
Výsledkem práce je vyrobený instrukční materiál pro výuku finanční gramotnosti, který obsahuje vlastnoručně vyrobené pomůcky v duchu Montessori pedagogiky. Instrukční materiál, včetně pomůcek vznikal v průběhu výzkumu a vychází z individuálních potřeb obou dívek. Výsledky výzkumného šetření poukazují na to, že práce s pomůckami byla pro obě dívky přínosná. Při práci s pomůckami bylo postupováno systematicky, a tak došlo u obou dívek k posunu, zejména v oblasti finanční gramotnosti. Každá z dívek dosáhla zlepšení v rámci svých individuálních možností, a proto nelze výsledky šetření porovnávat.
Posun obou dívek v oblasti finanční gramotnosti je zaznamenán v případových studiích.
Veškerý postup, jak s danými pomůckami pracovat, a jak procvičovat práci s penězi, je popsán v instrukčním materiálu. Bakalářská práce může posloužit jako inspirace pro výrobu dalších pomůcek pro oblast finanční gramotnosti, nebo pro doplnění a rozvinutí instrukčního materiálu.