Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPrázdná, Radka
dc.contributor.authorŠvihelová, Lucie
dc.date.accessioned2021-12-08T13:57:52Z
dc.date.available2021-12-08T13:57:52Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-08-18
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34903
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá tématem Význam ortoptiky a pleoptiky u dětí s poruchami binokulárního vidění (dále jen BV) v předškolním věku. Zrakové vady, které se objevují nejčastěji u dětí v předškolním věku, jsou strabismus a amblyopie. Cílem bakalářské práce je na základě teoretických východisek popsat edukační proces a možnosti realizace pleoptických a ortoptických cvičení u dětí s poruchami BV v mateřské škole (dále jen MŠ) v hlavním vzdělávacím proudu. Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola je zaměřena na specifický vývoj dítěte s poruchou BV v předškolním věku. Ve druhé kapitole jsou popsány nejčastější zrakové vady dětského věku, BV a jeho vývoj, poruchy a náprava. Poslední kapitola se zabývá předškolním vzděláváním, možnostmi vzdělávání dítěte s poruchou BV a legislativou spojenou s předškolním vzděláváním. V empirické části práce je cílem zhodnotit zvládání denních činností dětmi s poruchou BV v MŠ hlavního vzdělávacího proudu a dále zhodnotit míru potřebného individuálního přístupu k dítěti s poruchou BV v MŠ hlavního vzdělávacího proudu. K naplnění zmíněných cílů práce je využito kvalitativního šetření. Sběr kvalitativních dat je realizován metodou analýzy pedagogické dokumentace dětí s binokulárními vadami, zúčastněného pozorování dle nastavených kategorií, polostandardizovanými rozhovory s pedagožkami MŠ hlavního vzdělávacího proudu. Výsledky dílčích cílů jsou zpracovány do čtyř konkrétních případových studií. Výzkumný soubor je zvolen postupem záměrného výběru v souladu s vymezeným cílem práce tj. děti s poruchami BV se strabismem a amblyopií a pedagožky, které mají ve třídě děti s těmito zrakovými vadami. Na základě teoretických východisek a výsledků kvalitativního šetření v terénu bylo zjištěno, že děti s poruchami BV mají v rámci edukačního procesu v MŠ určitá specifika se zrakovým vnímáním a s tím související potíže při koordinaci pohybu, prostorové orientaci, paměti, pozornosti. V hledáčku zrakových vad jsou na okraji závažnosti, přestože tyto poruchy lze efektivně napravit nebo odstranit úplně jen v tomto věku, tedy do nástupu povinné školní docházky. Míra individuálního přístupu ze strany pedagožky v MŠ je pak dopomoc ke zvládnutí aktivity a to formou úpravy prostoru, poskytnutí delšího časového úseku ke zvládnutí, úpravami pracovních listů, dovysvětlení směru plnění, obsahu, práce s názorem, rozvíjení kompenzačních smyslů, úprava světelných podmínek apod.cze
dc.format80 s., obrazové přílohy -7 s.
dc.format80 s., obrazové přílohy -7 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjectporuchy binokulárního viděnícze
dc.subjectstrabismuscze
dc.subjectamblyopiecze
dc.subjectpleoptikacze
dc.subjectortoptikacze
dc.subjectpředškolní vzdělávánícze
dc.subjectPre-school ageeng
dc.subjectbinocular vision disorderseng
dc.subjectstrabismuseng
dc.subjectamblyopiaeng
dc.subjectpleopticseng
dc.subjectorthopticseng
dc.subjectpre-school educationeng
dc.titleVýznam ortoptiky a pleoptiky u dětí s poruchami binokulárního vidění v předškolním věkucze
dc.title.alternativeMeaning Orthoptics and pleoptics in children with disorders of binocular vision in preschoolerseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag51586
dc.description.abstract-translatedThe bachelor thesis deals with the topic The importance of orthoptics and pleoptics in children with disorders of binocular vision (BV) at pre-school age. The visual defects that most often occur in pre-school children are strabismus and amblyopia. The aim of the bachelor thesis is to describe the educational process and the possibilities of realization of pleoptic and ortoptic exercises in children with disorders of BV in nursery school (hereinafter referred to as "MŠ") in the main educational process. The thesis is divided into two parts, the theoretical part and an empirical part.The theoretical part of the bachelor thesis is divided into three chapters. The first chapter focuses on the specific development of a child with BV at pre-school age. The second chapter describes the most common visual defects of childhood, BV and its development, disorders and remedy. The last chapter deals with the pre-school education, possibilities of education of a child with a BV disorder and legislation related to pre-school education. The aim of empirical part is to evaluate the management of daily activities of children with BV disorder in the mainstream educational system and to evaluate the level of individualized access to a child with a BV disorder in the mainstream educational system. A qualitative survey is used to meet these objectives. The collection of qualitative data is realized by the method of analysis of pedagogical documentation of children with binocular defects, participating observation according to set categories, semi-standardized interviews with pedagogues of mainstream educational system. The results of the sub-targets are processed into four specific case studies. The research file is chosen through a deliberate selection process in accordance with the defined goal of the work it means children with BV disorders - with strabismus and amblyopia and pedagogues who have children with these visual defects in their classroom. On the basis of the theoretical background and the results of a qualitative survey in the field it was found that children with BV disorders have some specificities with visual perception within the educational process in the kindergarten and the associated difficulties in coordinating movement, spatial orientation, memory, attention. In the viewfinder, visual defects are at the edge of severity, although these disorders can be effectively corrected or removed entirely at this age, until the onset of compulsory school attendance. The degree of individual approach by the pedagogue in the kindergarten is then helped to manage the activity in the form of spatial adjustment, providing a longer period of time to master, editing worksheets, explaining the direction of fulfillment, content, working with opinion, developing compensatory senses, adjusting light conditions.eng
dc.date.accepted2017-09-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJánský, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam