dc.contributor.advisor | Kimmerová, Jana | |
dc.contributor.author | Blažková, Martina | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:55:19Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:55:19Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-05-02 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34804 | |
dc.description.abstract | Cíl práce
Při výzkumném šetření byl stanoven cíl: Zmapovat důstojnost lidského života na nemocničním lůžku.
Způsob dosažení cíle
Cíle bylo dosaženo prostřednictvím kvalitativního a kvantitativního výzkumného šetření. V kvalitativní části výzkumného šetření byl použit polostrukturovaný rozhovor. Bylo dotazováno deset všeobecných sester na oddělení následné péče a stejný počet informátorek na interním oddělení. Rozhovory byly kódovány pomocí metody "tužka
a papír".
U kvantitativního výzkumného šetření byly použity nestandardizované dotazníky. Dotazníky byly šířeny tištěnou verzí. Respondenty byli pacienti, hospitalizovaní na oddělení následné péče a pacienti na interním oddělení. Pro statistické ověření hypotéz byl použit chí kvadrát test.
Vědecké přínosy práce
Respektování lidské důstojnosti, tedy důstojný přístup k pacientům v nemocničních zařízeních, je neodmyslitelnou složkou ošetřovatelské péče. Zdravotnický personál by měl mít teoretické základy, které umožňují respektovat lidskou důstojnost po praktické stránce. Tato práce je vhodná jako motivační materiál zejména pro sestry, které by k pacientům měly přistupovat tak, aby byli pacienti v nemocničních zařízeních ještě více spokojeni a aby u nich nedocházelo k pocitu nedůstojného zacházení. Dále lze využít jako informační materiál pro laickou veřejnost, zejména pro pacienty nebo může být prezentována na odborných seminářích.
Získané poznatky, závěry
Z kvalitativního výzkumného šetření vyplynulo, že mají všeobecné sestry přehled
o tom, jak důstojně přistupovat k pacientům. Z výzkumného šetření kvantitativního je zřejmé, že je důstojnost pacientů na oddělení následné péče i interním oddělení dostatečně respektována, avšak jsou v ní nedostatky, týkající se například nedostatečného představování personálu, či neúplného podávání informací před výkonem i v jeho průběhu. | cze |
dc.format | 98 s. (160 197) | |
dc.format | 98 s. (160 197) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | důstojnost | cze |
dc.subject | pacient | cze |
dc.subject | autonomie | cze |
dc.subject | všeobecná sestra | cze |
dc.subject | nemocniční lůžko | cze |
dc.subject | ošetřovatelská péče | cze |
dc.subject | dignity | eng |
dc.subject | patient | eng |
dc.subject | autonomy | eng |
dc.subject | general nurse | eng |
dc.subject | hospital bed | eng |
dc.subject | nursing care | eng |
dc.title | Důstojnost lidského života na nemocničním lůžku | cze |
dc.title.alternative | Dignity of Human Life in Hospital Bed | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 51248 | |
dc.description.abstract-translated | Aim of the thesis
An aim was set for the survey: To map human life dignity in hospital bed.
Methods of reaching the aim
The aim was reached through qualitative and quantitative questionnaire construction. In the qualitative part of the research construction, a half structured interview was applied. Ten general nurses were questioned in the Subsequent Care Department and the same number of informants in the Internal Department. The interviews were coded by "pencil and paper" method.
In the quantitative questionnaire construction, non-standardized questionnaires were applied. These questionnaires were printed. The respondents were patients hospitalized in the Subsequent Care Department and patients in the Internal Department. For statistical verification of hypotheses, Chi-squared Test was applied.
Scientific contributions of the thesis
Respecting human dignity or dignified approach to patients in hospital facilities is essential part of nursing care. Medical personnel should have basic theoretical knowledge that enable them to respect human dignity in its practical sense. This thesis is suitable as a motivating material especially for nurses, who should bring the patients comfort without a feeling of undignified dealing. Furthemore, it can be used as informative material for the public, especially for patients, or can be presented at special seminars.
Gained knowledge, conclusion
Based on qualitative questionnaire construction it appears that general nurses have knowledge of dignified approach towards patients. From quantitative survey is obvious that dignity of patients in the Subsequent Care Department as well in Internal Department is respected satisfactorily, however there are some flaws which concern for example suitable introduction of the personnel or lack of information before the medical service or during it. | eng |
dc.date.accepted | 2017-06-08 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Všeobecná sestra | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Horová, Jana | |