dc.contributor.advisor | Francová, Hana | |
dc.contributor.author | Janoušová, Věra | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:36:14Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:36:14Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-08-19 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34556 | |
dc.description.abstract | Finanční gramotnost je aktuální téma, které se každodenně dotýká všech skupin obyvatel. Diplomová práce na téma Finanční gramotnost uživatelů azylových domů se snaží přiblížit pohled na problematiku finanční gramotnosti ze dvou stran. Na jedné straně osob, které se z nejrůznějších příčin stali uživateli azylového domu a na straně druhé sociálních pracovníků, kteří v azylových domech pracují. Teoretická část je rozdělena do čtyř podkapitol, které vystihují danou problematiku. Na vysvětlení základních pojmů, vztahující se k tématu, navazuje podkapitola o finančním vzdělávání dětí i dospělých a aktivitách ve vzdělávací oblasti. Třetí podkapitola řeší možné důsledky finanční gramotnosti a závěr teoretické části je věnován sociální práci s uživateli azylových domů. V praktické části je popsán výzkum, který je rozdělen na dvě části. Pro dosažení stanoveného cíle byl pro obě části zvolen kvalitativní výzkum, s využitím metody dotazování, techniky polostrukturovaného rozhovoru. V druhé části výzkumu bude využita také obsahová analýza dokumentů. Výzkumného šetření probíhalo v pěti azylových domech ve střediscích Diakonie Českobratrské církve evangelické. První části výzkumu se účastnilo patnáct komunikačních partnerů, uživatelů sociální služby azylový dům. Do druhé části výzkumu se zapojilo pět komunikačních partnerů, sociálních pracovníků v azylových domech. Oba výzkumné soubory byly vytvořeny prostřednictvím účelového výběru. K vyhodnocení dat, získaných z rozhovorů, byla využita metoda otevřeného kódování. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jak uživatelé azylových domů vnímají vlastní finanční gramotnost a možnosti jejího zvyšování. Dílčí cíl práce byl zaměřen ke zjištění pohledu sociálních pracovníků na možnosti zvyšování finanční gramotnosti uživatelů azylových domů. Výsledky výzkumu ukázaly, že kategorie finanční gramotnost ve významu, ve kterém je definována v literatuře, není u uživatelů azylových domů zastoupena. Vzhledem k jejich celkově obtížné situaci, která zahrnuje i situaci finanční, se kategorie finanční gramotnosti ztenčila na snahu přežít z měsíce do měsíce a otázku řešení či neřešení finančních pohledávek, dluhů, exekucí. Z tohoto nastavení musejí při své práci vycházet i sociální pracovníci v azylových domech. U všech skupin obyvatel, bez rozdílu místa bydliště, existuje široká nabídka možností, které vedou ke zvýšení finanční gramotnosti. Pokud pomineme výuku ve školách, je další získávání informací dobrovolné, podmíněné vlastním zájmem. Sociální pracovníci mohou ke zvýšení finanční gramotnosti uživatelů vybrat z mnoha nabídek, případně využít vlastní znalosti a dovednosti. Hlavní podmínkou úspěchu je přizpůsobit se zájmu a možnostem uživatelů.
Diplomová práce přibližuje postoj uživatelů azylových domů k problematice finanční gramotnosti, což je u této specifické skupiny obyvatel shodné s postojem k řešení jejich složité finanční situace. Sociální pracovník získá přehled o dalších možnostech zvyšování finanční gramotnosti, které může při své práci s uživatelem využít. Na základě získaných výsledků výzkumu byl vytvořen srozumitelný leták, který obsahuje základní informace pro orientaci uživatelů v problematice finanční gramotnosti. Leták bude k dispozici v elektronické i tištěné podobě pro zájemce z řad uživatelů azylových domů, sociálních pracovníků i široké veřejnosti. | cze |
dc.format | 109 s. (173 449 znaků) | |
dc.format | 109 s. (173 449 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | finanční gramotnost | cze |
dc.subject | rodina | cze |
dc.subject | azylový dům | cze |
dc.subject | finanční situace | cze |
dc.subject | finanční hospodaření | cze |
dc.subject | rodinný rozpočet | cze |
dc.subject | sociální práce | cze |
dc.subject | financial literacy | eng |
dc.subject | family | eng |
dc.subject | refuge | eng |
dc.subject | financial situation | eng |
dc.subject | financial management | eng |
dc.subject | family budget | eng |
dc.subject | social work | eng |
dc.title | Finanční gramotnost uživatelů azylových domů | cze |
dc.title.alternative | Financial Literacy of Users of Refuges | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 47286 | |
dc.description.abstract-translated | Financial literacy is a topic of the day which concerns all the categories of the population in their everyday life. The thesis titled Financial Literacy of Refuge Clients tries to describe the theme of financial literacy from two points of view. On one hand, from the viewpoint of people who, for various reasons, have become clients of refuge and on the other hand, from the viewpoint of social workers who work in refuge. The theoretical part is divided into four subchapters which describe a given issue. An explanation of the basic terminology related to the topic is followed by a subchapter on financial education of children and adults and activities in the field of education. The third subchapter deals with potential effects of financial literacy and the end of the theoretical part focuses on social work with refuge clients. The practical part describes a research which consists of two parts. To achieve the defined goal, a qualitative research has been employed in both parts, using the survey method and the semi-structured interview technique. The document contents analysis was used in the second part of the research. The survey research was carried out in five refuge of Diaconia of the Evangelical Church of the Czech Brethren. The first part of the survey involved fifteen communication partners, users of the refuge as a social service. The second part of the survey involved five communication partners, social workers in refuge. Both survey samples were created by a special-purpose selection. The data gathered in the interviews were evaluated by means of the open coding method. The main goal of the thesis was to find out how refuge clients view their own financial literacy and a potential for improvement in this respect. A sub-goal of the thesis focused on learning viewpoints of the social workers regarding the potential for improving financial literacy of the refuge clients. The survey results have shown that the category of financial literacy within the meaning as defined in literature is not represented in the refuge clients. With regard to their generally difficult situation which also includes their financial situation, the category of financial literacy narrowed to the efforts to make both ends meet at the end of the month and to the question whether or not to deal with financial claims, debts or distraints. This is the setting which has to be the basis for work of social workers in refuge as well. There exists a wide-ranging offer of potential paths leading to financial literacy for all categories of the population, regardless their address. Leaving aside education at school, getting further information is optional, conditioned by everybody's own interest. To increase financial literacy of the clients, social workers may choose from many options, or use their own knowledge and skills. The main prerequisite for success is to adapt themselves to the clients' interest and capabilities. The thesis describes attitudes of refuge clients to financial literacy issues which are identical to the attitudes of this specific category of the population to addressing their difficult financial situation. Social workers become aware of additional possibilities of financial literacy improvement which they can use when working with their clients. Based on the survey results obtained, a comprehensible leaflet has been prepared, containing the essential information about financial literacy. The leaflet in both electronic and printed version will be available for those interested in it, i.e. refuge clients, social workers as well as the general public. | eng |
dc.date.accepted | 2016-09-08 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Kozlová, Lucie | |