dc.contributor.advisor | Bártlová, Sylva | |
dc.contributor.author | Kučírková, Alena | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:35:55Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:35:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-05-16 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34530 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá problematikou současného vzdělávání sester v České republice. V současnosti probíhá diskuze nad novelizací zákona 96/2004 Sb., který do této chvíle není schválen, proto se věnuji nastavenému modelu vzdělávání, který je v souladu s Evropskou směrnicí ES 55/2013.
Ošetřovatelství je samostatným vědním oborem, který zastává nezpochybnitelnou úlohu v péči o zdravé i nemocné jedince. Právě práce s lidským zdravím je velmi zodpovědnou, a proto se kompetence náležící k sesterské profesi s nástupem do EU posunuly ze středních škol na školy vyšší odborné a školy vysoké. I přes jednotnou evropskou legislativu je proces vzdělávání sester v rámci států EU rozdílný. Touto problematikou, včetně základní koncepce soudobého ošetřovatelství, jsem se zabývala v teoretické části práce, kde je přehledně zpracován systém vzdělávání sester v České republice i ve světě. Dále je zde rozpracovaný systém vzdělávání z pohledu vysokoškolského vzdělávání, kde je kladen důraz na získání specializací v kontrastu se systémem celoživotního vzdělávání.
Cíle práce byly zjistit názory sester ve vedoucích pozicích na současný model vzdělávání a současně jejich názor na přínos magisterského vzdělání v ošetřovatelské péči. Na základě uvedených cílů byly stanoveny čtyři výzkumné otázky a to: Jaký přínos má vysokoškolské vzdělání sester v praxi? Jaké jsou rozdíly mezi sestrami s bakalářským a magisterským vzděláním z pohledu vedoucích sester? Jak přispívá magisterské vzdělání ke kvalitě ošetřovatelské péče? A konečně jak je pohlíženo na sestry s magisterským vzděláním jejich nadřízenými?
K naplnění cílů stanovených v práci bylo využito kvalitativní strategie výzkumu, a to pomocí nestandardizovaného dotazování prostřednictvím jednoho účastníka výzkumu jedním tazatelem za pomoci otevřených otázek. Výzkumný soubor tvořilo devět sester ve vedoucích pozicích z nemocnic v Jihočeském kraji. Vzhledem k podmínce absolutní anonymity, kterou si probandky stanovily, nelze uvést žádné bližší náležitosti týkající se sociodemografických informací. Rozhovor proběhl vždy se souhlasem probandek, individuálně a byl zaznamenán do předem připraveného záznamového archu. Výzkumné šetření se uskutečnilo v únoru a březnu 2016 na předem vybraných pracovištích jednotlivých probandek.
Výsledky jsou přehledně zpracovány do kategorií, podkategorií a dále pro přehlednost do konkrétních podskupin. Pro úplnost jsou výsledky znázorněny v grafické podobě za použití schémat. Z výsledků vyplývá, že většina nadřízených sester podporuje vzdělávání svých podřízených sester a s modelem současného vzdělávání sester souhlasí a vítají ho z důvodu rozšíření znalostí v ošetřovatelství. Probandky dále negativně vnímaly znalosti absolventek středních zdravotnických škol. Při rozpravě nad rozdíly mezi sestrami bakalářkami a magistrami byly preferované sestry s magisterským vzděláním vzhledem k jejich vyspělosti, sebejistotě a pro bonus ve formě specializace získané na magisterském stupni. Magistry v praxi, dle probandek, vykazují lepší znalosti, umí aplikovat EBN a jsou důležitou součástí týmu při tvorbě standardů. Dále si sestry magistry, dle mínění probandek, dokáží lépe zorganizovat tým a mají lepší schopnost fungovat v roli sestry manažerky. Dle probandek by sestra s magisterským vzděláním mohla významně ovlivnit ošetřovatelskou péči svými znalostmi, iniciativou, jistotou v rozhodování a větším rozhledem, které načerpá při studiu. Navíc si sestry s magisterským vzděláním dobře uvědomují míru zodpovědnosti za svoji práci a dle tvrzení probandek jsou po náležité době praxe u lůžka vhodné do vedoucích pozic, kde uplatní nejlépe své vědomosti. | cze |
dc.format | 158893 | |
dc.format | 158893 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Všeobecná sestra - magisterské vzdělávání ošetřovatelství systém vzdělávání | cze |
dc.subject | General Nurse master education - nursing - education system | eng |
dc.title | Přínos magisterského vzdělání pro ošetřovatelství | cze |
dc.title.alternative | Benefit of master education for nursing | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 47140 | |
dc.description.abstract-translated | This Master thesis discusses contemporary issues of nursing education in the Czech Republic. An amendment of the Act 96/2004 Coll. is currently being deeply discussed topic, however the amendment has not been approved yet. Therefore, I focus on current model of education which is in accordance with the European Directive EC 55/2013.
Nursing is a separate scientific branch which has indisputable role in the care of healthy and sick people. Working with human health is very responsible and therefore competences related to nursing profession have been shifted from high schools to higher vocational schools and universities after our accession to the EU. Despite uniform European legislation the process of nursing education is different within EU states. I discussed this issue including basic concepts of present nursing in a theoretical part of the Master thesis. In this part is clearly elaborated system of nursing education in the Czech Republic and in the world. Furthermore, there is also elaborated about university education which is focused on achieving specialization in nursing education in contrary with the system of lifetime education.
Goals of this Master thesis are to analyse opinions of nurses in leadership positions on the current education model and concurrently with that to ascertain their opinion on benefits of master education in nursing care. Four research questions were set up based on these targets. Concretely: What contribution does university education for nurses bring to practice? What are differences between nurses with bachelor and master degree from the perspective of leading nurses? furthermore"How does master education contribute to the quality of nursing care? and finally How are nurses with master degree seen by their superiors?
In this master thesis there is used a qualitative research strategy to answer given questions and to meet set objectives. It has been reached by using non-standardized, non-structured interviews with open questions. The research data set consists of nine nurses from hospitals in the Region of South Bohemia. Under absolute anonymity, which the proband set, we cannot provide any closer socio-demographic information. Interview were always conducted individually, with the agreement of proband and it was recorded to a pre-prepared sheet. The survey was carried out during February and March 2016 in pre-selected workplaces of each proband.
The results are summarized clearly into categories, subcategories and for clarity into concrete subgroups. For completeness, results are also shown in graphical form using diagrams. The results show that most of head nurses support education of their subordinated nurses, agree with current model of education system and also welcome this model due to extension of knowledge in nursing. Proband perceive negatively knowledge of graduates of healthcare high schools. The discussion of differences between nurses with bachelor and master degree brings a finding that head nurses prefer nurses with master degree for their maturity, self-confidence and as a bonus for the specialization obtained while gaining the Master degree. Master show better knowledge, know-how to apply EBN and they play important role during creating standards in practice. Furthermore, in the opinion of probands, nurses with master degree can better organize teams and have better ability to work in a role of a nurse manager. According to probands nurses with master degree could significantly influence nurse care by their knowledge, initiative, confidence in decision-making and a higher viewpoint that these nurses reached during their study. Moreover, these nurses are aware of the degree of responsibility of their work and according to the claim of probands they are appropriate for leadership positions where they can apply their knowledge after adequate practice time at the bedside. | eng |
dc.date.accepted | 2016-06-15 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul chirurgie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Trešlová, Marie | |