Zhodnocení bezpečnosti přepravy nebezpečných věcí po silnici
Abstrakt
Teoretická část přibližuje tématiku přepravy nebezpečných věcí a s tím spojených souvislostí, například od vývoje právních předpisů týkajících se přepravy nebezpečných věcí z dob Rakouského císařství a 1. československé republiky, až po současné právní předpisy. Mezi ty se řadí tuzemské i mezinárodní platnosti a také důležitý dokument - dohoda ADR, ze které dané právní předpisy vycházejí. Další část diplomové práce je věnována nebezpečným látkám, kde je popsána jejich klasifikace a identifikace. Následuje část, která se věnuje náležitostem přepravy nebezpečných věcí, včetně školení osob přepravujících nebezpečné věci, povinnosti účastníků přepravy z hlediska bezpečnosti. Důležitou součástí přepravy nebezpečných věcí je také dokumentace. Mezi tři základní dokumenty se řadí: přepravní doklad, bezpečnostní list a písemné pokyny pro řidiče. Teoretická část práce pojednává o: požadavcích na výbavu silničních vozidel, která přepravují nebezpečné věci; činnostech osádky vozidla, pokud dojde k nehodě nebo nouzové situaci a souvisejícího úniku nebezpečných látek; dopravních omezení, mezi která se řadí například omezení průjezdu vozidel přepravujících nebezpečné věci silničními tunely. Závěr teoretické části se věnuje zásadám chování obyvatelstva při haváriích s únikem nebezpečných látek a související improvizované ochraně osob. Tyto zásady navazují na modely situací s úniky nebezpečných látek, které jsou uvedeny jako součást výsledků. Cílem této diplomové práce je zjistit dodržování právních předpisů při přepravě nebezpečných věcí po silnici. Pro zjištění cíle jsou stanoveny dvě výzkumné otázky, a sice v jakém množství dochází k porušování dopravních předpisů? A který předpis přepravy nebezpečných věcí po silnici je porušován nejčastěji? Ke zjištění odpovědí na výzkumné otázky byl zvolen průzkum pomocí dotazníkového šetření zaměřený převážně na řidiče přepravující nebezpečné věci po silnici. Do diplomové práce, resp. výzkumu, bylo zařazeno celkem 100 platně vyplněných dotazníků. Všichni respondenti byli do dotazníkového šetření náhodně vybráni, avšak někteří odmítli na některé otázky odpovědět. Průzkum odhalil, že k porušování právních předpisů v oblasti dopravy dochází v poměrně malém rozsahu. Na vybraných osmnáct ustanovení v předpisech, která byla v různé míře porušována, bylo řidiči nejčastěji odpovídáno, že se s porušením daného předpisu nesetkali nikdy (dohromady označeno 825 krát, vyjádřeno procenty 45,83 % z celkového počtu), výjimečně (dohromady označeno 782 krát, vyjádřeno procenty 43,44 % z celkového počtu), pravidelně (dohromady označeno 181 krát, vyjádřeno procenty 10,06 % z celkového počtu) anebo vždy (dohromady označeno 12 krát, vyjádřeno procenty 0,67 % z celkového počtu).
Dotazníkové šetření rovněž odhalilo, že nejčastěji dochází k porušování předpisu zákazu kouření. Z celkového počtu 100 respondentů jich 30 odpovědělo, že se s porušením tohoto předpisu setkalo pravidelně (26) nebo vždy (4). Mezi další nejčastěji porušované právní předpisy v oblasti dopravy patří pravidla při zajišťování nákladu na ložné ploše, kde 19 dotazovaných ze 100 odpovědělo, že se s porušením tohoto předpisu setkalo pravidelně nebo vždy. U pravidla týkajícího se manipulace s nebezpečnými věcmi během průběhu nakládky a vykládky bylo zaznamenáno, že 19 dotazovaných se s porušením tohoto předpisu setkalo pravidelně (17) nebo vždy (2). Součástí diplomové práce jsou také výsledky modelování havárií v programu Teroristický Expert TerEx.