Simulovaná havárie vozidla převážejícího vybranou chemickou látku ve vybraném městě
Abstrakt
Cílem této diplomové práce je nasimulovat havárii vozidla převážejícího vybranou nebezpečnou chemickou látku ve vybraném městě. Pro zvolení místa nehody bylo využito statistického šetření četnosti dopravních nehod. Pro zvolení chemické látky bylo využito analýzy látek využívaných v okolí místa události. Pomocí simulace následně popsat a vytvořit návrh řešení vzniklé mimořádné události složkami IZS. Po naplnění těchto úkolů bude možné odpovědět na výzkumnou otázku, Jaké ohrožení představuje únik vybrané chemické látky při přepravě ve vybraném městě?
Teoretická část práce se na začátku věnuje základním pojmům, s kterými je dále pracováno. Je popsáno základní legislativní zakotvení přepravy nebezpečných věcí a látek. Jsou popsány evropské i vnitrostátní předpisy věnující se přepravě těchto věcí. Zvlášť je následně popsána evropská dohoda ADR, která bude podrobněji popsána dále. V další části je popsáno nakládání s nebezpečnými látkami a směsmi, tak jak je popisováno v Nařízení EP a Rady č. 1272/2008/ES, tzv. nařízení CLP. Jsou popsány vlastnosti určující jejich nebezpečnost, způsob hodnocení a klasifikace nebezpečných látek a směsí do příslušných tříd. Zvláště jsou poté popsány způsoby balení a číselného značení. V poslední části je popsána tvorba bezpečnostního listu o chemických látkách a směsích, s důrazem na informace o přepravě.
V další části je popsána přeprava nebezpečných věcí a látek po silnici. Je popsán způsob značení vozidel v EU, ale taktéž některé způsoby značení mimo země EU, jsou popsány jejich výhody i nevýhody. Dále jsou popsány náležitosti a požadavky na přepravu, jako jsou požadavky na výběr osádky vozidla, na samotný výběr vozidla, na vybavení, které musí každé vozidlo mít. Popsány jsou také průvodní přepravní doklady. V části věnované dopravním omezením vozidel převážejících nebezpečné věci a látky jsou popsány kategorie a omezení v tunelech a dopravní značky, kterými se zakazuje vjezd vozidlům v režimu ADR. Popsána jsou taktéž rizika spojená s přepravou a plánování tras pro přepravu nebezpečných látek a věcí.
Všechna výše popsaná ustanovení a opatření mají za cíl minimalizovat rizika spojená s přepravou nebezpečných látek a učinit ji tak relativně bezpečnou. To není ale nikdy absolutně možné. Nikdy totiž nelze vyloučit selhání lidského faktoru. To bylo taktéž zjištěno v první části empirické části, v níž byla provedena analýza statistiky dopravních nehod vozidel v režimu ADR, a bylo zjištěno, že právě selhání lidského faktoru je nejčastější příčinnou těchto nehod. Bylo prokázáno, že 94% všech nehod vozidel v režimu ADR bylo způsobeno řidičem motorového vozidla. Údaje jsou zvláště analyzovány pro Českou republiku a zvláště pro Zlínský kraj. Dále jsou v této části popsány počty zásahů HZS při únicích nebezpečných látek a činnosti vykonávané při zásazích s únikem nebezpečných chemických látek.
Dále byl v empirické části popsán způsob určení místa nehody a postup zvolení nebezpečné látky. Jako místo události byla zvolena silnice I/49 ve Zlínském kraji, která byla v rizikové mapě České republiky ohodnocena jako silnice se středním rizikem nehodovosti. Přesněji potom křižovatka Třídy Tomáše Bati a ulice Březnické ve městě Zlíně. Pro zvolení vhodné látky byla provedena analýza používání chemických látek ve Zlínském kraji. Jako látka byl následně zvolen vodný roztok amoniaku, jenž je v rámci dvou podniků přepravován právě po silnici I/49. Je přepravován v IBC kontejnerech o objemu 1000 litrů. Zjištěná data byla použita pro simulaci, vyhodnocení mimořádné události a pro určení počtu ohrožených osob. Simulace byla provedena pomocí softwaru TerEx. Následně byl vypracován návrh řešení vzniklé mimořádné události složkami IZS. Na základě provedené simulace by možné stanovit, že v osídlené oblasti, kde se nachází vysoký počet obytných a administrativních budov, představuje přeprava nebezpečných látek a směsí značné nebezpečí.