dc.contributor.advisor | Michalcová, Lenka | |
dc.contributor.author | Bláhová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:35:31Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:35:31Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-05-16 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34486 | |
dc.description.abstract | Připravenost škol na mimořádné události, by mělo být pro všechny zaměstnavatele a zaměstnance těchto zařízení jednou ze základních priorit. Za účelem posouzení připravenosti škol bylo realizováno dotazníkové šetření, kdy byly vytvořeny tři typy dotazníků, a to dotazník pro ředitele škol, pedagogy, žáky a studenty.
Teoretická část práce se zabývá legislativním vymezením problematiky mimořádných událostí a terminologiích pojmů jako jsou bezpečnost, mimořádná událost, mimořádná situace, hrozba, záchranné a likvidační práce, krizová situace, integrovaný záchranný systém, ochrana obyvatelstva nebo evakuace. Další kapitolou práce je pojetí výuky problematiky ochrany obyvatelstva, která je rozdělena na období před rokem 1989 a po roce 1989. Do výuky problematiky ochrany obyvatelstva před rokem 1989 můžeme zařadit termíny jako civilní protiletecká ochrana, civilní obrana a branná výchova. Výuka v oblasti přípravy obyvatelstva na mimořádné události v České republice po roce 1989 je rozdělena na předškolní výchovu, základní vzdělání, střední vzdělání a vysokoškolské vzdělání. Dále byla do této kapitoly zahrnuta preventivně výchovná činnost směřující k zadané cílové skupině. Dalšími kapitolami v teoretické části diplomové práce jsou kapitoly Ochrana obyvatelstva a Koncepce ochrany obyvatelstva. Poslední kapitola byla zaměřena na současný stav počtu škol na území České republiky, Jihočeského kraje a města České Budějovice.
Ve výzkumné části bylo cílem zhodnotit připravenost vybraných škol
na mimořádnou událost. Jak již bylo zmíněno, byly vytvořeny tři typy dotazníků. První dotazník byl určen pro ředitele škol a obsahoval 26 otázek. Otázky měly uzavřené odpovědi. Začátek dotazníku charakterizuje zkoumaný vzorek. Následuje tematický blok, který pojednává o evakuačním plánu a následné evakuaci. Další otázky jsou zaměřené na posouzení připravenosti škol, pedagogů, žáků a studentů na mimořádnou událost. Poslední otázky zjišťují, zda by ředitelé uvítali možnost, proškolení pedagogů v oblasti Ochrana člověka za mimořádné události.
Druhý dotazník byl určen pedagogickému personálu. Dotazník pro pedagogy obsahoval 34 otázek, které měly uzavřené odpovědi. Byl rozdělen do 2 tematických bloků. První čtyři otázky sloužily k charakterizování pedagogického personálu. I. BLOK zjišťoval, zda má škola zpracovaný evakuační plán, jak často je prováděn nácvik evakuace, zda škola spolupracuje se složkami Integrovaného záchranného systému, zda jsou žáci seznamováni s doporučenými způsoby chování při vzniku mimořádné události a jakým způsobem, zda se pedagogové účastní školení na úseku ochrany obyvatelstva, nebo jaká forma školení a tematická oblast by jim nejvíce vyhovovala. II. BLOK byl zaměřen na informovanost pedagogů. Třetím dotazníkem byl dotazník pro žáky a studeny, ten obsahoval celkem 28 otázek. První 3 otázky sloužily k získání informací o respondentovi. Následně byl dotazník zaměřen na znalosti žáků v oblastech ochrana obyvatelstva, požární ochrana, první pomoc, únik radioaktivních a chemických látek. Každá oblast obsahovala 4 otázky. Další 3 otázky byly zaměřené na znalost telefonních čísel, které by žáci a studenti měli znát v případě vzniku mimořádné události. Poslední otázky zjišťovaly, zda a jak byli žáci a studenti seznámeni s doporučenými způsoby chování při vzniku mimořádné události.
V případě ředitelů škol byla použita metoda kvalitativní ve formě metody PAPI. Metoda PAPI-Paper And Pen Interviewing spočívá v osobním dotazování, při kterém se odpovědi respondentů zaznamenávají do vytištěného, standardizovaného dotazníku. U pedagogů, žáků a studentů byla použita metoda kvantitativní, a to formou dotazníkového šetření. Všechny výsledky byly zaneseny do programu Excel a vyhodnoceny formou grafů.Pro dobrou míru připravenosti škol, byla dle Paretovo principu stanovena hranice 80 % správných odpovědí. Dále bylo provedené statistické zpracování výsledků dotazníkového šetření za účelem testování závislosti odpovědí respondentů na druhu školy. | cze |
dc.format | 183 s. | |
dc.format | 183 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | mimořádná událost | cze |
dc.subject | ochrana člověka za mimořádných událostí | cze |
dc.subject | ochrana obyvatelstva | cze |
dc.subject | vzdělávací programy | cze |
dc.subject | preventivně výchovná činnost | cze |
dc.subject | ředitelé škol | cze |
dc.subject | pedagogický personál | cze |
dc.subject | žáci a studenti. | cze |
dc.subject | emergency situations | eng |
dc.subject | human protection in emergency situations | eng |
dc.subject | civil protection | eng |
dc.subject | education programs | eng |
dc.subject | preventive educational aktivity | eng |
dc.subject | school principals | eng |
dc.subject | teaching staff | eng |
dc.subject | students. | eng |
dc.title | Připravenost vybraných škol města České Budějovice na vznik mimořádné události | cze |
dc.title.alternative | Emergency Preparedness of Chosen Schools in the City of České Budějovice | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 47071 | |
dc.description.abstract-translated | School readiness for an emergency situation should be one of the basic priorities for all employers and employees of these facilities. For this purpose, there was implemented a questionnaire survey with three types of questionnaires a questionnaire for school principals, teachers and students.
The theoretical part deals with of legislative definition of emergency situation and terminology of concepts such as safety or emergency, emergency situation, an emergency threat, rescue and liquidation work, crisis situations, integrated rescue system, protection of the population and evacuation. Another chapter is the concept of public protection teaching , which is divided into periods before 1989 and after 1989. Within chapters population protection before 1989, we may include terms such as antiaircraft civil protection, civil defense and military training the concept of . Teaching in area of the population for emergencies in the Czech Republic after 1989 is divided into preschool education, elementary education, secondary education and university education. This chapter included preventive educational activities directed at the desired target group. Further chapters in the theoretical part of the thesis are Protection of Population and Concept of Population Protection. The last chapter was focused on the current state of schools in the Czech Republic, in the South Bohemian Region and in the city České Budějovice. The target of the research part was to assess the readiness of selected schools in the emergency situation. For the purpose of research were developed three types of questionnaires. The first questionnaire was designed for school principals and contained 26 questions. Questions have closed answers. The beginning of the questionnaire characterizes the research sample. Followed by the thematic block that deals with the evacuation plan and the subsequent evacuation. Further questions are aimed to asses the readiness of schools, teachers and students for the emergency situation. The last questions asks whether directors ward appreciated to retrain the teachers in the area of Human Protection in emergency situation. The second questionnaire was intended for teachers. It included 34 questions and was organized into two thematic sections. The questionnaire was a combination of open and closed questions. The beginning of the questionnaire characterizes the research sample. The first thematic section discusses about the evacuation plan, how often it is performed evacuation training, whether the school is working with the Integrated Rescue System, whether the students are acquainted with the recommended behavior when an emergency event is and how, whether teachers participate in training to protect the population, or which training or thematic area should bet he best for them. The second thematic section was focused on the teacher knowledges.
The third questionnaire was for students and included 28 questions. The first three questions were used to gather information about the respondent. After the questionnaire was focused on the students' knowledge in the area of civil protection, fire protection, first aid, release of radioactive and chemical substances. Each area contained four questions. Another 3 questions were focused on the knowledge of phone numbers which students should know in case of emergency. The last issues examined whether and how they were pupils and students introduced with the recommended behavior in the course of an emergency event.In case of school principals was used as a qualitative method PAPI - Paper and Pen Interviewing. This method is based on personal interviews in which respondents' answers recorded in a printed, standardized questionnaire. In The questionnaire for teachers and students was used a quantitative methods of questionnaire survey. All results were entered into the Excel program, which is a part of the Microsoft Office software package and evaluated in graphs. | eng |
dc.date.accepted | 2016-06-13 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Civilní nouzová připravenost | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Ochrana obyvatelstva | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Karda, Ladislav | |