dc.contributor.advisor | Kovářová, Mária | |
dc.contributor.author | Marušová, Pavla | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:35:29Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:35:29Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-05-16 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34483 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá problematikou fyzické zátěže u pedagogů v mateřských školách v souvislosti s výskytem muskuloskeletárních obtíží u pedagogů. Hlavním cílem bylo přezkoumat fyzickou náročnost profese pedagogického pracovníka předškolních zařízení. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.Výzkum byl proveden kvalitativní metodou pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy mateřských škol a výpočtem LIFT/BEND skóre. Výzkumu se zúčastnilo 15 pedagogů ze třech mateřských škol v Jihočeském kraji.Data z rozhovorů byla vyhodnocena metodou kódování podle Švaříčka a Šedivové (2007) a rozdělena do schémat s popisem. Výpočet LIFT/BEND skóre byl použit dle metodiky Kovářové (2006). Výpočet byl stanoven na základě hodnocení frekvence zvedání, ohýbání a manipulaci s dětmi.V průběhu práce bylo také odpovězeno na výzkumné otázky. První výzkumná otázka obsahuje "Je rozdíl ve frekvenci vykonávání fyzicky náročné aktivity ve vztahu k délce praxe práce v předškolních zařízeních?" Bylo zjištěno, že mezi pedagogy není rozdíl fyzického výkonu podle délky praxe. K hodnocení byl použit výpočet LIFT/BEND skóre a výpovědi pedagogů v rozhovorech. Většina pedagogů s délkou praxe nad 20 let uvedla, že se vyhýbá pozicím a činnostem, které jsou jim nepříjemné, jako je klekání, zavazování bot dětem, ohýbání se nad stolečky a další. Frekvence činností mezi mladšími a staršími pedagogy se příliš neliší, avšak liší se subjektivní způsob provádění fyzicky náročných úkonů.Druhá výzkumná otázka zní: "Je věk významnou proměnou ve výskytu muskuloskeletárních onemocnění?" Z primárního hlediska lze stanovit, že s vyšším věkem přibývají muskuluskeletární potíže, ovšem podle výpovědí pedagogů a statistického vyhodnocení se tento vztah nepotvrdil. Věk pedagogů není podmiňující pro vznik muskuloskeletárních potíží. Podle neparametrické Spearmanovy korelace vztah není statisticky významný.Ze zjištění tohoto výzkumu i zahraničních autorů, kteří zkoumali vztah mezi fyzickou zátěží zvedání a ohýbání při vykonávání práce v tzv. pomáhajících profesích faktor věku a délky praxe nevykazuje signifikatní význam a naopak výskyt muskuloskeletárních těžkostí významně ovlivňuje způsob vykonávání těchto činností ve smyslu jejich správné realizace. Proto by mělo být zajištěno vzdělávání pedagogů v oblasti zdraví již při přípravě na jejich budoucí povolání. | cze |
dc.format | 85 | |
dc.format | 85 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Mateřská škola | cze |
dc.subject | Učitelé | cze |
dc.subject | Fyzická zátěž | cze |
dc.subject | Muskuloskeletární potíže | cze |
dc.subject | Kindergarten | eng |
dc.subject | Teachers | eng |
dc.subject | Physical Load | eng |
dc.subject | Musculoskeletal Disorders | eng |
dc.title | Fyzická zátěž pracovníků předškolních zařízení | cze |
dc.title.alternative | Physical workload of pre-school teachers | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 46961 | |
dc.description.abstract-translated | This diploma thesis deals with the physical burden for teachers in kindergartens in relation to the occurrence of musculoskeletal disorders among teachers. The main objective was to examine the physical demands of the profession of preschools educational staff. The work is divided into theoretical part and practical part.The research was conducted using qualitative method of semi-structured interviews with kindergartens teachers and LIFT / BEND score calculation. Fifteen teachers from three of kindergartens in the South Bohemian region participated in this research.
Data from the interviews were evaluated by encoding method according to Švaříček and Šedivová (2007) and divided into schemes with a description. LIFT/BEND score was calculated according to Kovářová (2006) methodology. The calculation was based on the evaluation of the frequency of lifting, bending and handling of children.Reasearch questions were also answerd during the reasearch. The first research question contains "Is there a difference in the frequency of performing physically challenging activities in relation to the length of work experience in preschool facilities?" It was found that there is no difference between teachers in physical performance in relation to the length the practice. The analysis was performed using the LIFT / BEND score calcutation and testimonies of teachers in the interviews. The majority of teachers with the length of service over 20 years stated that avoids positions and activities that are unpleasant to them, such as kneeling, tying childrens shoes, bending over tables and more. Frequency of activities between younger and older teachers are not much different, but differ in subjective way of carrying out physically demanding tasks.
The second research question is: "Is age a significant variable in the occurrence of musculoskeletal diseases?" From the primary perspective can be determined that age gains more musculoskeletal trouble, but according to the testimony of teachers and statistical evaluation, this relationship has not been confirmed. Age of teachers is not prerequisite for the development of musculoskeletal problems. According to nonparametric Spearman correlation this relationship is not statistically significant.From the findings of this research as well as international authors who have examined the relationship between physical load of lifting and bending while performing work in the so-called helping profession, age factor and length of service exhibits no significant importance, and vice versa occurrence of musculoskeletal disorders significantly affects the way of carrying out these activities in terms of their proper implementation. Therefore it should be ensured that teachers recieve education in health during preparations for their future careers. | eng |
dc.date.accepted | 2016-06-09 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Odborný pracovník v ochraně veřejného zdraví | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Veřejné zdravotnictví | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Bočáková, Olga | |