Spolupráce sociálního pracovníka s výchovným poradcem
Abstrakt
Problémové chování studentů na středních školách je způsobeno mnoha faktory. Mohou za to genetické dispozice, které si s sebou jedinec přináší od rodičů,
a také výchova a vliv okolí. V poslední době je problémové chování studentů stále častěji diskutovaným tématem. Je proto potřeba reagovat a zaujmout určitá stanoviska, která by mohla situaci zlepšit. Z tohoto důvodu je potřeba mít k dispozici multidisciplinární tým složený z odborníků, kteří by měli být připraveni těmto problémům čelit a dítěti se věnovat od začátku až do konce. Jako první si problémů může všimnout rodič, spolužák, učitel. V roli učitele je na škole také výchovný poradce, který má právě tyhle problémy a jejich řešení na starosti. Jeho role ve školním prostředí je neodmyslitelná, stejně jako role ostatních odborníků, kteří se studenty pracují. Jedná se o sociální pracovníky z Orgánu sociálně právní ochrany dětí, pracovníky soudů, policie, pracovníky výchovných zařízení a mnoho dalších. Sociální pracovník, který řeší problémové chování dítěte nebo problém v rodině dítěte, se stává v dnešní době neopomenutelnou součástí života dospívajících, kteří musí čelit určitým životním překážkám.
Práce je postavena na kvalitativním typu výzkumu, jehož hlavním nástrojem je rozhovor. Zkoumané případy byly předem určeny a jednalo se o sociální pracovníky, výchovné poradce a také studenty. Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Samotný sběr dat byl realizován od března do dubna roku 2016. Rozhovory jsou pro zachování autenticity z mluveného projevu převedeny doslovnou transkripcí. V případě této diplomové práce se jednalo o rozhovory se sociálními pracovníky z Orgánu sociálně právní ochrany dětí a výchovnými poradci Odborných a Středních odborných učilišť, kteří jsou ve vzájemné interakci při řešení problémového chování žáků. Tito pracovníci byli vybrání dle lokality, a to konkrétně v okrese Břeclav. Druhou jednotkou zkoumání byli studenti studující na těchto učilištích v okrese Břeclav.
Práce má dva cíle, první je zaměřen na oboustrannou spolupráci výchovného poradce a sociálního pracovníka a druhým bodem zájmu byli studenti a jejich zájem
o služby výchovného poradce působícího ve škole a jejich využívání.
Z výsledků vyplývá, že sociální pracovníci a výchovní poradci jsou se spoluprací v zásadě spokojeni. Obě složky mají na výkon své práce malou časovou dotaci, proto není mnohdy možné věnovat se případům, které jsou nad rámec, a jsou rádi, když je problémové chování studentů primárně prošetřeno v organizaci, pod kterou ten který konkrétní případ spadá. Nejčastěji řešenými problémy jsou absence, záškoláctví, nevhodné chování studentů, studijní či osobní problémy, šikana, prospěch
a finanční situace rodiny. V případě druhé výzkumné otázky, která se týkala studentů, bylo zjištěno, že své problémy by nejčastěji řešili doma s rodiči, se spolužáky ve škole, s kamarády, s učitelem, ředitelem nebo právě s výchovným poradcem a také s psychologem. Velmi důležitá je pro ně důvěra. Většina studentů více či méně popsala náplň práce výchovného poradce, a co se týče využití jeho služeb, až na jednu studentku by všichni studenti problém s výchovným poradcem řešili.