dc.contributor.advisor | Hudáčková, Andrea | |
dc.contributor.author | Jansová, Miroslava | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T13:35:17Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T13:35:17Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-05-16 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34447 | |
dc.description.abstract | Peritoneální dialýza je jedna z možností léčby chronického selhání ledvin. Její výhodou je, že se pacient léčí sám ve svém domácím prostředí. Hlavní indikací této metody je nemožnost zajištění cévního přístupu pro hemodialýzu. Mezi kontraindikace patří poškození peritonea a srůsty v dutině břišní. Principem metody je výměna solutů mezi krví a dialyzačním roztokem napuštěným do peritoneální dutiny. Hlavním úkolem zdravotníka je poskytnout nemocnému co nejvíce informací o léčbě a možných komplikacích. Včasná a správná edukace sestrou je nejdůležitější podmínkou k úspěšné léčbě peritoneální dialýzou.
Diplomová práce je zaměřena na roli sestry v edukaci pacientů s peritoneální dialýzou. Zabývá se především problematikou edukace pacientů v souvislosti se vznikem komplikací během jejich léčby. První celek teoretické části popisuje problematiku peritoneální dialýzy, včetně technických aspektů, komplikací a jejich léčby. Dále se zde věnujeme automatizované peritoneální dialýze, která probíhá převážně v noci a pacient má tudíž více možností věnovat se během dne běžným denním činnostem. Druhý celek teoretické části je věnován edukaci.
Na základě prvního zvoleného cíle výzkumného šetření jsme zjišťovali vliv edukační činnosti na výskyt komplikací. Před zahájením léčby byli vždy pacienti o problematice léčení edukováni. Obdrželi i informační materiály o léčbě a s ní souvisejících komplikacích. Někteří z nich si sami na internetu vyhledali informace, o kterých dále se sestrou diskutovali. Všichni respondenti dokázali komplikace vyskytující se v úvodu i průběhu léčby vyjmenovat a popsat jejich příznaky. Druhým výzkumným cílem bylo porovnat informovanost pacientů s častými komplikacemi oproti těm, u kterých se komplikace vyskytují minimálně. Nenalezli jsme měřítko, podle kterého by se dalo přesně určit, zda za vzniklé komplikace může míra informovanosti pacientů nebo jejich postoj, s jakým k léčbě přistupují. V diskuzi se zamýšlíme nad otázkou, kde mohlo dojít k pochybení, které následně vedlo ke vzniku komplikací.
Třetím cílem bylo porovnat výskyt komplikací u pacientů s automatizovanou peritoneální dialýzou (APD) oproti pacientům s kontinuální ambulantní peritoneální dialýzou (CAPD). Při CAPD pacient minimálně 4x denně otevírá a uzavírá transfer set, čímž se zvyšuje riziko zanesení infekce cestou přes peritoneální katétr. Z výzkumného šetření je patrné, že u respondentů léčících se metodou APD je počet vyskytujících se komplikací nižší. Nelze však přesně určit, zda se komplikace při APD vyskytují méně z důvodu minimální manipulace s peritoneálním katétrem a nebo proto, že někteří pacienti v úvodu léčby metodou CAPD již komplikaci prodělali a následně již poučeni přistupovali k léčbě metodou APD zodpovědněji.
Empirickou část diplomové práce představuje kvalitativní výzkum. Výzkumné šetření bylo uskutečněno formou nestandardizovaného rozhovoru na základě předem připravených otázek, které byly v průběhu rozhovorů doplněny. Výzkumný soubor tvoří deset pacientů z dialyzačních středisek v Táboře, Českých Budějovicích a Jindřichově Hradci. Pacienti léčící se metodou CAPD a APD byli různých věkových kategorií a s rozdílnou délkou léčby.
Peritoneální dialýza je eliminační metoda nahrazující funkci ledvin, kterou si pacient provádí sám ve vlastním sociálním prostředí. Předpokladem úspěšné léčby je kvalitní edukace pacienta, kterou převážně poskytuje sestra. Na tuto úvodní edukaci navazuje průběžná reedukace. Výsledky předložené práce mohou být podkladem pro další výzkumná šetření. Dále mohou být použity jako studijní materiál pro studenty ošetřovatelských oborů. Vypracovaná brožura může pomoci pacientům v rozhodování při výběru metody nebo při osvojení si problematiky této léčby. | cze |
dc.format | 107 s. | |
dc.format | 107 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | peritoneální dialýza | cze |
dc.subject | pacient | cze |
dc.subject | peritonitida | cze |
dc.subject | edukace | cze |
dc.subject | ošetřovatelská péče | cze |
dc.subject | peritoneal dialysis patient | eng |
dc.subject | peritonitis | eng |
dc.subject | education | eng |
dc.subject | nursing care | eng |
dc.title | Role sestry v edukaci pacienta s peritoneální dialýzou | cze |
dc.title.alternative | The nurse's role in patient education peritoneal dialysis | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 42829 | |
dc.description.abstract-translated | Peritoneal dialysis is one of the possibilities of the chronic renal failure treatment. Its advantage is that the patient is treated alone in his home environment. The main indication of this method is the inability to secure vascular access for hemodialysis. Contraindications include damage to the peritoneum and adhesions in the abdominal cavity. The principle of the method is the exchange of solutes between blood and dialysis solution filled into the peritoneal cavity. Timely and proper education by the nurse is the most important precondition for successful treatment with peritoneal dialysis. The thesis is focused on the role of nurses in the education of patients with peritoneal dialysis. It deals mainly with issues of patient education in connection with the occurrence of complications during their treatment. The first section describes the problems of peritoneal dialysis, including technical aspects, complications and their treatment. Furthermore, the attention is focused on the automated peritoneal dialysis, which takes place mostly at night and therefore the patient has more time to care about his normal daily activities. The second section of the theoretical part is devoted to education. The first target of the research was the examination of the effect of educational activities on the occurence of complications. Before starting treatment, patients have always been educated about the issues of this kond of treatment. The informative materials about the treatment and its related complications were also provided. Some of them did look up the information on the internet, and they discussed it further with the nurse. All of the respondents were able to name and describe the symptoms of complications occurring at the beginning and during the therapy. The second goal was to compare awareness among patients with frequent complications compared to those with the least complications. We did not find any benchmark to determine, whether the inconvenience was caused y the degree of unawareness of the patients, or their attitude to the treatment. The discussion will reflect on the question, which errors did subsequently led to the complications. The third objective was to compare the incidence of complications on patients with APD compared to patients on CAPD. With CAPD, the patient opens and closes the transfer set at least 4 times a day, thereby increasing the risk of infection through the peritoneal catheter. The research shows that among respondents undergoing the APD treatment method, the number of complications is lower. It is not possible to determine, whether the numer of complications on APD is lower due to minimal use of the peritoneal catheter, or because some patients on CAPD have already suffered the complications and have been instructed to approach the APD more responsibly. The empirical part of the thesis is presented by a qualitative research. The survey was carried out in the form of non-standardized interview based on prepared questions, which were extended during interviews. The research group consists of ten patients from dialysis clinics in Tabor, Ceske Budejovice and Jindrichuv Hradec. The patients on CAPD and APD were of different ages and with different duration of treatment. Peritoneal dialysis is the elimination method of replacing the kidneys function, and it is performed by the patient himself, in their own social environment. A prerequisite for successful treatment is high-quality patient education, which is mainly provided by the nurse. This introductory education continues with ongoing reeducation. The results of this thesis may be used as the basis for further research. They can also be used as study material for students of nursing fields. Created brochure can help the patients to decide, how to select the treatment method, or mastering the problems of this treatment. | eng |
dc.date.accepted | 2016-06-14 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul vnitřní lékařství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Holý, Jiří | |