Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorToušek, Zdeněk
dc.contributor.authorRejšková, Denisa
dc.date.accessioned2021-12-08T13:30:32Z
dc.date.available2021-12-08T13:30:32Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-08-19
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34305
dc.description.abstractCílem bakalářské práce s názvem Praktické využití teatroterapie při aktivizaci dospělých osob s mentálním postižením bylo vytvořit, realizovat a vyhodnotit divadelní představení se zaměřením na aktivizaci dospělých s mentálním postižením.Při volnočasových aktivitách je možné osobám s mentálním postižením poskytnout takové činnosti, které všestranně rozvíjí jejich osobnost, vedou k vlastní aktivitě a činorodosti. Lidé s mentálním postižením jsou však oproti lidem intaktním ve výběru aktivit omezeni. Vzhledem k nabídce volnočasových aktivit pro cílovou skupinu jsem se rozhodla využít teatroterapii, která je pro ně přímo určená, a realizovat tak divadelní představení. Dle odborné literatury lze jejím prostřednictvím dosáhnout pozitivních výsledků v oblastech komunikačních a pohybových dovedností, paměti a sociálních vztahů.Práce se skládá ze tří kapitol. Cílovou skupinu vymezím v první kapitole, ve které nejprve definuji pojem mentální postižení, charakterizuji dospělé osoby se středním či těžkým mentálním postižením a blíže specifikuji jejich omezení v oblasti sociální, psychické a motorické. V druhé kapitole definuji teatroterapii, popíši její vývoj, cíle a metody. Zároveň se o ní v závěru této kapitoly zmíním jako o prostředku aktivizace. Na teoretickou část práce navazuje praktická, třetí kapitola. V této kapitole na základě odborné literatury připravím divadelní představení. To následně zrealizuji a vyhodnotím.Divadelní představení vycházelo ze zásad a principů teatroterapie. Při jeho realizaci bylo využito vlastního scénáře, který byl přizpůsoben cílové skupině. K jeho nazkoušení byly využity klasicky výukové metody a metody dramatické výchovy, konkrétně se použily metody slovní, názorně demonstrační, dovednostně praktické, metoda hra v roli, metody a techniky průpravných her a cvičení, hodnocení a reflexe. Při evaluaci bylo využito objektivní techniky, která se zaměřuje na analýzu činnosti herců, a subjektivní techniky se zaměřením na autoevaluaci a zpětnou vazbu herců.Aktivita probíhala pod Občanským sdružením IN a zúčastnilo se jí celkem deset osob se středním či těžkým mentálním postižením ve věku 25 45 let. Během přípravy divadelního představení docházelo k procesu aktivizace a bylo dosaženo pozitivních výsledků v oblasti komunikačních a pohybových dovedností. Při realizaci divadelního představení herci zažívali nové a neobvyklé situace, setkávali se s novými lidmi, neboť se aktivity účastnili i studenti Jihočeské univerzity, což vedlo k sociální integraci. Bakalářská práce má sloužit jako inspirace pracovníkům v zařízeních poskytujících sociální služby.cze
dc.format57 s.
dc.format57 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectmentální postiženícze
dc.subjectteatroterapiecze
dc.subjectaktivizacecze
dc.subjectsociální integracecze
dc.subjectdivadelní představenícze
dc.subjectmental disabilityeng
dc.subjecttheatrotherapyeng
dc.subjectinvolvementeng
dc.subjectsocial integrationeng
dc.subjecttheatre performanceeng
dc.titlePraktické využití teatroterapie při aktivizaci dospělých osob s mentálním postiženímcze
dc.title.alternativePractical use of theatroterapy in the activation process of adults with intellectual disabilityeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47415
dc.description.abstract-translatedThe aim of my bachelor thesis "A Practical Usage of Theatrotherapy During a Stimulation of Adult People with Mental Handicap" was to create, execute and evaluate a theatre performance focusing on a stimulation of mentally disabled adults. During leisure activities, it is possible to offer to mentally disabled people such activities that develop their personalities universally, lead towards their own activity and creativity. However, the mentally disabled people´s selection of activities is limited in comparison with the intact ones. Considering an offer of leisure activities for the target group, I decided to use theatrotherapy which has been created for them and then to implement a theatre performance. According to the specialised literature, by using it, it is possible to reach positive results in the field of communicative and locomotive skills as well as the memory and social relations. This thesis consists of three chapters. The target group will be defined in the first chapter in which I define the term of mental disability, characterise adult people with medium or severe mental disability and specify their social, mental and locomotive limitations in details. I define the theatrotherapy, describe its development, aims and methods in the second chapter. Simultaneously I mention it as a means of stimulation in the conclusion of this chapter. Theoretical part of the work is followed by in the third, practical chapter. I prepare a theatre performance based on specialised literature which I implement and evaluate here. The theatre performance was based on principles and rules of theatrotherapy. An original script adapted to the target group was used for its implementation. Classical teaching methods and drama teaching methods were used for rehearsing, namely methods verbal, graphically demonstrative, practical skills gaining, roleplaying, methods and techiques of training games and exercises, evaluation and reflection. During the evaluation and objective technique was used which aims for an analysis of actor´s activity, and a subjestive technique which aims for self-evaluation and actor´s feedback. The above mentioned activity was supported by IN Civic Society and ten people with medium and severe mental disability aged 25-45 participated. There was a process of involvement during a making of the performance and positive results in the field of communicative and locomotive skills were reached. The actors experienced new and unusual situation during the performance. They met new people too because some students of the University participated too. This resulted in social integration. The bachelor thesis is meant as an inspiration for the personnel of institutions providing social services.eng
dc.date.accepted2016-09-20
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePokorný, Jiří


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam