Život rodiny s handicapovaným dítětem
Abstrakt
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku života rodiny s handicapovaným dítětem, a to nejen z pohledu emocionálního, ale i sociálního, ekonomického apod. Bakalářská práce je rozdělená na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se skládá z pěti kapitol. První kapitola definuje a vymezuje rodinu jako celek, popisuje základní funkce rodiny tak, jak ji vnímají a definují různí odborníci. Druhá kapitola popisuje reakce rodičů na narození dítěte s handicapem, jsou zde také rozebírány příčiny vzniku zdravotního postižení a jeho možné druhy, jako je fyzické postižení, mentální postižení, zrakové postižení, sluchové a kombinované postižení. Tato kapitola se dále věnuje stádiím reakcí na sdělení závažné diagnózy, kdy rodiče procházejí různými fázemi tj. fáze šoku a popření, fáze bezmocnosti, fáze postupné adaptace a vyrovnání s problémem, fáze smlouvání a fáze realistického postoje. Také pak rozebírá faktory, které mohou ovlivnit přijetí postižení dítěte a možné nevhodné výchovné postoje rodičů k handicapovaným dětem, tak jak je popisují různí odborníci. Třetí kapitola je věnována sourozeneckým vztahům. Čtvrtá kapitola je zaměřena na ekonomické faktory rodiny s handicapovaným dítětem. Poslední kapitola se věnuje sociálním službám pro rodiny s handicapovaným dítětem. V empirické části je stanoven hlavní cíl, kterým se má zjistit, jak rodiče prožívají zátěž spojenou s handicapovaným dítětem, a to z pohledu nejen emocionálního, ale i sociálního, ekonomického apod. Také byly stanoveny dvě výzkumné otázky, které vycházejí z výzkumného cíle. První výzkumnou otázkou je snaha odhalit, jaká je ekonomická stránka rodiny s handicapovaným dítětem, a druhá výzkumná otázka zní, jaký náhled do budoucnosti má matka či otec, jež pečují o handicapované dítě. K dosažení výzkumného cíle bakalářské práce byla stanovena kvalitativní výzkumná strategie. Základní použitou metodou je metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Rozhovory byly provedeny s pěti rodinami, které pečují o handicapované dítě. Jedná se o pět matek a jednoho otce, který je manželem jedné z matek a jako jediný muž souhlasil s rozhovorem. Pro výběr komunikačních partnerů bylo použito účelového výběru. Rozhovory probíhaly v přirozeném prostředí komunikačních partnerů, vždy s jejich souhlasem. Kvalitativní výzkumné šetření přineslo překvapující zjištění, že všem komunikačním partnerům nebyly odborným lékařem podány dostatečné informace o stanovené diagnóze jejich dětí. Odborní lékaři k nim přistupovali necitlivě, dokonce se jich zeptali, zda dítě nechtějí raději umístit do odborného zařízení. Informace týkající se diagnózy dítěte si sami vyhledávali v odborné literatuře, později na internetu. Dalším zjištěním bylo, že finanční podpora státu pro rodiny s handicapovaným dítětem je nedostatečná. Také bylo zjištěno, že při péči o handicapované dítě hraje velkou roli i sourozenecká vazba, kdy se sourozenci zapojují do pomoci a podpory při péči o handicapované dítě. V rodinách se sourozenci je pozitivně ovlivněno fungování celé rodiny.