• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Bakalářské práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Bakalářské práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Přeprava nebezpečných látek po železnici

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (9.202Mb)
    Posudek vedoucího práce (556.8Kb)
    Posudek oponenta práce (435.1Kb)
    Průběh obhajoby práce (478.6Kb)
    Datum
    2016
    Autor
    Strašíková, Lucie
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    Bakalářská práce se zabývá přepravou nebezpečných látek po železnici. Ta se řídí především mezinárodním právním předpisem, kterým je Řád pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (Řád RID). Tento Řád je stěžejním dokumentem pro přepravu nebezpečných látek jak v ČR, tak v dalších čtyřiceti smluvních státech, které k tomuto Řádu RID přistoupily. Nebezpečné látky se v dnešní době převážejí ve velké míře a dá se předpokládat nárůst objemu přepravovaných látek i v budoucnosti. Teoretická část práce obsahuje výčet mezinárodních a vnitrostátních právních předpisů, které se dotýkají problematiky přepravy nebezpečných látek. Dále popisuje obecně rizika nebezpečných chemických látek a směsí, systém k označování rizikových vlastností chemických látek dle Globálně harmonizovaného systému, nově dle jeho evropské varianty o klasifikaci, označování a balení látek a směsí. Rovněž je zde popsáno označování nebezpečných látek dle Řádu RID, jehož nedílnou součástí je popis jednotlivých tříd nebezpečných látek, jejich charakteristika a vzor používaný na bezpečnostní značce. Všechny dopravní prostředky přepravující nebezpečné látky jsou označeny podle UN systému. Jmenovitě se jedná o identifikační číslo látky a číslo nebezpečnosti látky. Toto bezpečnostní značení musí být na všech vozech. Nedílnou součástí teoretické práce je také kapitola zabývající se činnostmi a povinnostmi bezpečnostních poradců. Teoretickou část práce uzavírá kapitola nakládání s nebezpečnými látkami, kam se řadí především balení, nakládka a vykládka. Pro zpracování této práce byly stanoveny následující cíle. Zmapovat a popsat převoz nebezpečných látek od nakládky po vykládku, zhodnotit bezpečnost přepravy nebezpečných látek po železnici a připravenost jednotky HZS podniku na možné mimořádné události spojené s únikem nebezpečných látek při přepravě na železnici. Analýzou dostupných literárních pramenů a příslušných právních předpisů, které se zabývají problematikou přeprav nebezpečných látek, bylo zjištěno, že evropské předpisy a mezinárodní dohody jsou úspěšně přijímány do právních předpisů ČR. Pro naplnění cílů a k zodpovězení stanovené výzkumné otázky bylo nutné provést kvalitativní výzkum prostřednictvím předem připravených dotazníků. Dotazník byl sestaven ze šestnácti otevřených otázek. Dotazy byly směřovány na bezpečnostní poradce z různých společností v rámci celé ČR. Byla stanovena podmínka, že společnosti se musí zabývat nákladní přepravou nebezpečných látek po železnici dle Řádu RID. Dotazník byl zaměřen především na povinnosti a proškolování bezpečnostních poradců, přepravu nebezpečných látek po železnici a jejich množství, popis činností při nakládce a vykládce, také činnosti zaměstnanců a jednotky HZS podniku při mimořádných událostech spojených s únikem nebezpečných látek a v neposlední řadě na jejich vlastní hodnocení bezpečnosti přepravy nebezpečných látek po železnici. Z celkově pěti oslovených společností dokonce čtyři bezpečnostní poradci byli ochotni spolupracovat a podílet se tak na vytváření této bakalářské práce. A to i přes jejich velkou vytíženost v této profesi. Na základě získaných dat z těchto dotazníků v podobě jednotlivých odpovědí bezpečnostních poradců byly naplněny stanovené cíle práce a odpovězeno na výzkumnou otázku. Bylo zjištěno, že přeprava nebezpečných látek po železnici je dle tázaných odborníků bezpečná, a to po celou dobu zacházení s nebezpečnými látkami. Co se jeví hlavně jako rizikové, je selhání lidského faktoru při některé z činností během nakládky a vykládky. Při úniku nebezpečných látek během přepravy zasahuje jednotka HZS podniku, která ve spolupráci s bezpečnostními poradci řeší aktuální mimořádnou událost. Připravenost jednotky HZS podniku je na vysoké úrovni, vzhledem k tomu, že dochází k pravidelnému cvičení simulovaného úniku nebezpečných látek dle vnitřního havarijního plánu. V poslední řadě byly zmapovány některé ze železničních tranzitních koridorů, po kterých se nebezpečné látky převážejí pravidelně.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/34204
    Kolekce
    • Zdravotně sociální fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV