Motivace studujících pro práci v sociální sféře
Abstrakt
Tématem této bakalářské práce je motivace studujících pro práci v sociální sféře.
Volba oboru je důležitým mezníkem v životě každého z nás, cílem práce je
zjistit, jaké faktory působí na mladého člověka během volby oboru se sociálním
zaměřením a jek se jeho motivy během studia a získávání zkušeností z praxe mění.
Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části práce
je popsána sociální práce a to její historie, definice, etické standardy i cíle. Práce se
zabývá rolí sociálního pracovníka a popisuje jeho kompetence. Uvádí předpoklady pro
výběr povolání a faktory, které tento výběr ovlivňují. Dále pojednává o motivaci,
definuje ji a seznamuje nás s pojmy jako je motiv, hodnota nebo potřeba. Práce se
dotýká také teorií motivace a připomíná hierarchii potřeb dle Maslowa. V ústraní
nezůstává ani motivace pracovní, motivace v pomáhajících profesích, problematické
motivy nebo syndrom vyhoření, který se právě v sociální sféře vyskytuje častěji než
v jiných odvětvích. Praktická část práce je zaměřená především na kvantitativní
výzkum, kdy průzkum začíná již u žáků základních škol, kteří si právě vybrali své
budoucí zaměření. Tato část si klade za cíl zjistit, jaké procento těchto žáků se rozhodlo
pro sociální sféru a co je k tomuto rozhodnutí vedlo. Dále je kvantitativní výzkum
proveden mezi středoškolskými i vysokoškolskými studenty, kteří navštěvují obor se
sociálním zaměřením. Zde práce odkrývá nejčastější a nejdůležitější motivy studentů,
spokojenost s volbou oboru a jejich očekávání od studia i budoucího povolání. Zde se
také dozvídáme, kolik studentů chce po ukončení studia zůstat v oboru. V praktické
části se nachází i výzkum kvalitativní, který celou práci doplňuje. Polostrukturované
rozhovory jsou vedeny se studentkami, ale i se sociální pracovnicí. Tyto respondentky
nám blíže popíší svou motivaci pro práci v sociální sféře.
Dle výsledků, které výzkum přinesl, lze konstatovat, že studenti nejčastěji volí
obor se sociálním zaměřením, aby mohli pomáhat druhým. Je ale pravdou, že mnoho
studentů školu vybírá unáhleně a nechávají se ovlivnit místem bydliště, svými přáteli
nebo povahou studia, tito lidé většinou nevědí, co od oboru mohou očekávat a jsou
často demotivovaní již během studia.
Práci by v praxi mohli využít žáci a studenti rozhodující se pro obor se sociálním
zaměřením. Pro pedagogy působící na školách, kde probíhal výzkum, by práce mohla
sloužit jako zpětná vazba. Využít by mohli zejména část, kde je popsán rozdíl mezi
očekáváním a realitou.