Gramatické časy vyjadřující budoucnost v učebnicích anglického jazyka pro 2. stupeň ZŠ
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá gramatickými strukturami vyjadřujícími budoucnost v sériích učebnic anglického jazyka. Tato práce je rozdělena na dvě části teoretickou a empirickou, přičemž větší důraz je kladen na část empirickou.
V teoretické části je definována gramatika a vymezeny jednotlivé druhy gramatiky s důrazem na gramatiku vědeckou a pedagogickou. Stručně se věnujeme cílům gramatiky ve výuce cizího jazyka. Velký prostor je věnován přístupu vědeckých a pedagogických gramatik ke gramatickým strukturám vyjadřujícím budoucnost. Tato část poskytuje teoretický základ pro část praktickou.
Empirickou část tvoří výzkumem vybraných sérií učebnic anglického jazyka pro základní školy. Základem empirické části je hloubková analýza a srovnání gramatických struktur vyjadřujících budoucnost ve vybraných sériích učebnic. Cílem analýzy a srovnání je zjistit, jaké struktury odkazující na budoucnost jsou v sériích prezentovány, jaké je jejich pořadí a tematický kontext, zda série věnují prostor typickým chybám žáků v těchto strukturách, zda přístup sérií k těmto strukturám odpovídá jejich popisu ve vědeckých gramatikách. Budeme se snažit ověřit, zda jsou v učebnicích prezentovány shodné gramatické struktury vyjadřující budoucnost v obdobném pořadí a podobných tematických kontextech.