dc.contributor.advisor | Rokos, Lukáš | |
dc.contributor.author | Lišková, Jana | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T12:14:44Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T12:14:44Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-07-14 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/33492 | |
dc.description.abstract | VOMÁČKOVÁ, J. (2017). Rozhovor mezi žáky jako metoda vrstevnického hodnocení při badatelských úlohách z biologie člověka v hodinách přírodopisu Diplomová práce. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity. České Budějovice. 50 s.
Cílem této diplomové práce bylo navrhnout badatelskou úlohu zaměřenou na oblast biologie člověka, která by umožňovala využít formativní hodnocení, konkrétně vrstevnický rozhovor. Navržená úloha se zaměřuje na problematiku krevních skupin a žáci si v ní měli zkusit navrhnout vlastní postup, jak s dostupnými pomůckami provedou zjednodušené krevní zkoušky. Zároveň provedli zhodnocení protokolu svých vrstevníků, když po rozhovoru ve skupince poskytli vrstevníkům psanou zpětnou vazbu. Na základě této zpětné vazby si druhá skupina mohla opravit svůj postup práce před samotnou realizací vlastního experimentu. Během výzkumu bylo pracováno z audio záznamy pořízenými při vrstevnickém rozhovoru, psanou zpětnou vazbou a vyplněnými protokoly všech zapojených žáků. Badatelská úloha, včetně formativního hodnocení, byla implementována do 3 vyučovacích hodin na dvou vybraných školách v Jihočeském kraji.
Bylo zjištěno, že zkušenost s badatelsky orientovaným vyučování má významný vliv i na schopnost žáků poskytnou zpětnou vazbu svým vrstevníkům. Žáci, kteří se s procesem bádání setkali poprvé, měli s jednotlivými kroky problémy, což vedlo i k nejistotě při formulování zpětné vazby pro spolužáky. Nicméně, především díky vrstevnickému rozhovoru a poskytnutí zpětné vazby byla většina žáků schopna zapojit se do provádění pokusu a i lépe porozumět dané problematice. Rozhovor mezi žáky se ukázal jako vhodná metoda formativního hodnocení, jelikož žáci zcela otevřeně diskutovali o protokolech svých spolužáků a zároveň se dokázali poučit z chyb svých spolužáků a následně upravit i vlastní protokol. | cze |
dc.format | 38 s. | |
dc.format | 38 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | badatelsky orientované vyučování | cze |
dc.subject | výuka přírodopisu a biologie | cze |
dc.subject | formativní hodnocení | cze |
dc.subject | vrstevnický rozhovor | cze |
dc.subject | zpětná vazba | cze |
dc.subject | inquiry-based education | eng |
dc.subject | biology education | eng |
dc.subject | formative assessment | eng |
dc.subject | peer interview | eng |
dc.subject | feedback | eng |
dc.title | Rozhovor mezi žáky jako metoda vrstevnického hodnocení při badatelských úlohách z biologie člověka v hodinách přírodopisu | cze |
dc.title.alternative | The dialogue among students as a method of a peer assessment within inquiry tasks regarding human biology in biology lessons | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 44645 | |
dc.description.abstract-translated | VOMÁČKOVÁ, J. (2017). The dialogue among students as a method of a peer assessment within inquiry tasks regarding human biology in biology lessons. MSc. Thesis. Faculty of Education, University of South Bohemia in Ceske Budejovice. 50 pg.
The aim of this thesis was to design the inquiry-based task that was focused on the human physiology and that enabled to use the formative assessment, more concretely the peer dialogue. Given task is focused on the blood groups issues and pupils tried to suggest their own advancement how to perform the simplified blood test with the aid of the given working aids. At the same time pupils evaluated work of their peers after the dialogue in group. They gave them the written feedback. On the grounds of this feedback the second group could correct their working procedure before they started to realize the experiment. During the research, there were worked with the audio recording, which were acquired during the peer dialogue, with the written feedback, and with the pupils' protocols. The inquiry based task including the formative assessment was implemented to the three lessons in two chosen schools in the South Bohemian Region.
There was found out that the experience with inquiry based education has significant impact on the ability of pupils to provide the feedback for their peers. Pupils, who encountered the inquiry process for the first time, had got problems with particular steps and it lead to the uncertainty during the formulation of feedback for the peers. Nevertheless, mainly thanks to the peer dialogue and thanks to the providing of feedback, most of the pupils were able to become involved to the experiment and also were able to understand given problem. Dialogue between pupils proved to be the proper method of formative assessment because pupils completely openly debated about the classmates' protocols and at the same time they proved to learned more from their mistakes and also from the mistakes of their classmates and subsequently they were able to correct their protocols. | eng |
dc.date.accepted | 2017-08-28 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | AJn-Přn | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Petr, Jan | |