Nodální regiony v Evropě vymezené na základě letecké dopravy
Abstrakt
Tato diplomová práce se zabývá vymezováním nodálních regionů za pomoci dat z osobní letecké dopravy na území států střední Evropy. Tento druh dopravy se po své deregulaci a liberalizaci stal velice oblíbeným druhem prostorové mobility obyvatel, zejména díky rychlosti přepravy, snižování cen letenek a relativní bezpečnosti. Díky této prostorové mobilitě obyvatel lze v praxi vymezovat hranice regionů podle skutečných pohybů. Za předpokladu využití dat z osobní letecké dopravy k vymezování nodálních regionů, představují letiště jejich jádra. Cílem této diplomové práce bylo vymezit nodální regiony na základě osobní letecké dopravy v zajímavém středoevropském prostoru, jehož západní a východní část prošla v minulosti rozličným historickým a politickým vývojem, který se také odlišně projevil na úrovni rozvoje letecké dopravy. Vstupní data zahrnovala počet leteckých interakcí mezi středoevropskými letišti za 1 referenční den. Diplomová práce je strukturována do 5 kapitol. Prvními částmi jsou úvod a cíle práce, teoretická východiska a metodika práce. V analytické části práce je zhodnocen celý proces formování nodálních regionů a jejich výsledná hierarchická struktura. V každé dílčí části postupu výzkumu je výsledná podoba nodálních regionů zobrazena v mapovém výstupu a je vyjádřena populačně a plošně. V závěrečné části jsou zodpovězeny vstupní hypotézy této práce.