Zelenina ve výživě a možnosti zvyšování její spotřeby
Abstrakt
Diplomová práce Zelenina ve výživě a možnosti zvyšování její spotřeby se skládá z teoretické a praktické části.
Teoretická část popisuje zeleninu z hlediska jejích vlastností, možnostech využití a zabývá se rovněž její spotřebou. Spotřeba zeleniny je popsána na úrovni ČR v porovnání se zahraničními údaji, zachycuje možné vlivy ovlivňující její konzumaci a současně popisuje některé existující podpůrné programy ke zvyšování její konzumace.
Praktická část je složena ze dvou částí - dotazníkového šetření mezi 150 respondenty a vlastní experimentální činnosti zaměřené na zjištění ovlivňování spotřeby zeleniny u dětí 1. stupně ZŠ atraktivní úpravou před konzumací.
Dotazníkovým šetřením 150 náhodně vybraných respondentů rozdělených do 3 věkových kategorií (3-11 let, 12-19 let, 20-50+ let) bylo zjištěno:
Z celkového počtu odpovědí správně uvedlo hodnotu doporučeného denního množství zeleniny 28,4 % respondentů. Mezi muži a ženami nebyl prokázán rozdíl v preferenci spotřeby čerstvé zeleniny před upravenou. Při konzumaci zeleniny v průběhu dne pouze 12 % respondentů konzumuje zeleninu i při snídani. Z celkového počtu 12 % respondentů konzumujících zeleninu při snídani bylo pouze 22 % muži.
Ve vlastní experimentální činnosti u sledovaného souboru 300 dětí ve věku 6-11 let, kterým byla v průběhu oběda ve školní jídelně nabízena možnost volby konzumace zeleniny v běžné a atraktivní úpravě (ve formě vagonku a žabky), bylo zjištěno, že atraktivní úpravu zeleniny v prvním hodnocení preferovalo celkem 54,6 % dětí. Z toho největší preferenci vykázala věková kategorie 6-7 let a 9-10 let. Atraktivní úpravou (vagónek) servírované zeleniny bylo současně dosaženo zvýšení spotřeby zeleniny o 50 % ve srovnání se standardní porcí konzumované zeleniny jako přílohy k obědu. V opakovaném hodnocení byla změněna forma do tvaru žabky a přidán nový druh méně atraktivní zeleniny hrášek. Tuto atraktivní úpravu zeleniny preferovalo 69,9 % dětí, a to ve věkových skupinách 6-7 let, 7-8 let a 8-9 let.
Konkrétní způsob provedení atraktivní formy (vagónek, žabka) ovlivňuje efekt preference a současně tak dává určitou možnost zvýšení její spotřeby.