dc.contributor.advisor | Malátová, Renata | |
dc.contributor.author | Mareš, Martin | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T12:14:31Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T12:14:31Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-01-02 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/33466 | |
dc.description.abstract | Cílem této práce bylo zjištění dechových stereotypů u vybraných studentů PF JU ve věku 19 až 25 let. Dalším úkolem bylo vypracovat intervenční program, podle kterého vybraní studenti absolvovali šesti týdenní cvičení zaměřené na zvyšování tělesné zdatnosti. Pro zpracování teoretického podkladu práce byla použita metoda obsahové analýzy a metoda obsahové syntézy. Zjištěné informace byly použity při tvorbě intervenčního programu. Pro vyšetření dechového stereotypu byl použit svalový dynamometr, který je schopen zaznamenávat dynamiku pohybu a zároveň jím lze zaznamenat i dynamiku dechové činnosti. Vitální kapacitu jsme měřili prostřednictvím usilovného výdechu vitální kapacity (FVC), kdy byla také zaznamenána hodnota výdechu za 1 vteřinu (FEV1). Tento test byl změřen ve vzpřímeném stoji na přístroji Spirometr Otthon, vyhodnocení proběhlo v programu Thorsoft. Studie se zúčastnilo šest probandů, kteří nejprve absolvovali vstupní vyšetření, kde byly stanoveny úvodní hodnoty, následně intervenční program a po jeho skončení probandi podstoupili kontrolní (výstupní) vyšetření. Při zpracování diplomové práce se potvrdilo, že vypracovaný intervenční program, který je založen na aerobní zátěži a doplněn o odporový trénink, má věcně i statisticky významný vliv na posílení dýchacích svalů aktivujících se bráničním dýcháním v rámci klidového dýchání a prohloubeného dýchání. Pro stanovení věcné významnosti bylo použito Cohenovo d, dále jsme použili Studentův párový t test pro závislé výběry. | cze |
dc.format | 77 s. (164 685 znaků) | |
dc.format | 77 s. (164 685 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | dechový stereotyp | cze |
dc.subject | dysfunkční dýchání | cze |
dc.subject | dechová cvičení | cze |
dc.subject | držení těla | cze |
dc.subject | testování | cze |
dc.subject | breath stereotype | eng |
dc.subject | dysfunctional breathing | eng |
dc.subject | breathing exercises | eng |
dc.subject | poise | eng |
dc.subject | testing. | eng |
dc.title | Vyšetření poruch dechového stereotypu a jejich vlivu na muskuloskeletální systém u studentů PF JU ve věku 19 až 25 let | cze |
dc.title.alternative | Examination of respiratory stereotype disorders and their effects on the musculoskeletal system of PF JU students aged 19 25 | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 40861 | |
dc.description.abstract-translated | The main task of this thesis was an examination of breathing stereotypes on selected students of Pedagogical faculty aged from 19 to 25. The other objective was to develop an intervention programme according to which the selected students participated in six weeks lasting workouts that were focused on breath training with consecutive heightening of their physical efficiency. A method of content analysis was used for analysing literature and a method of content synthesis was used for application of gathered information and for creating the intervention programme. For the examination of breathing stereotypes a muscle dynamometer was used which is able to record a movement dynamics and simultaneously to record a breathing activity dynamics. The vital capacity was measured through a forced expiratory vital capacity (FVC) when also a value of one second exhale was recorded (FEV1). This test was performed in standing upright position on the machine Spirometr Otthon, evaluation was processed in the Thorsoft programme. The study was participated by six students who at first passed out an entrance examination where the main values were defined, then the intervention programme and after the end of it the participants underwent a checking (output) examination. During processing of the thesis it was confirmed that the developed intervention programme, which is based on aerobic exercises and completed with resistance training, has a factual and statistical significant effect on strengthening the respiratory muscles which are activated by the diaphragmatic breathing within resting breathing and deepened breathing. For the determination of the substantive significance the Cohen's d was used, then the paired Student´s t test for dependent samples. | eng |
dc.date.accepted | 2017-02-08 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | TchVn-TVZn | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Tělesná výchova a sport | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Bahenský, Petr | |
dc.description.defence | Posluchač prezentoval svoji práci v el. podobě. Komise konstatovala velmi dobrou úroveň práce, formální úprava práce doznala drobných nedostatků. | cze |