Zjištění nejčastějších funkčních poruch pohybového systému dětí mladšího školního věku, konkrétně v 1. a 2. třídě, na základních školách ve Strakonicích
Abstrakt
V přehledu poznatků se nejprve věnujeme problematice správného a vadného držení těla. Uvádíme metody, jak funkční poruchy pohybového systému jednoduše zjistit, jejich základní charakteristiku a jak tyto poruchy kompenzovat nebo jim zcela předcházet. Výzkum se zaměřuje na zjištění nejčastějších funkčních poruch dětí mladšího školního věku. Celkem se měření účastnilo 384 dětí 1. a 2. tříd všech ZŠ ve Strakonicích. K tomu byly zvoleny metody - hodnocení postavy podle Jaroše a Lomíčka, díky kterému jsme zjistili, že nejčastější funkční poruchy se týkají dolních končetin. Testováním podle Matthiase vykázalo 33 % dětí vadné držení těla. Výzkum je doplněn o dotazník, který nám pomohl zjistit, že vadné držení těla se vyskytuje méně u dětí, které se věnují nějaké pohybové aktivitě.