Badatelsky orientovaná výuka matematiky
Abstrakt
Tato diplomová práce stručně představuje pojem badatelsky orientovaná výuka matematiky. V badatelsky orientované výuce je důraz kladen převážně na aktivní činnost žáka, jejímž cílem je objevení určité skutečnosti. Tato činnost zahrnuje především řešení problémů a hledání vhodných cest, kterými je možné se dobrat správného cíle. Tuto cestu k cíli můžeme nazvat bádání. Proces bádání zahrnuje pozorování, formulování otázek, zjišťování informací, navrhování možných postupů a jejich ověřování.
V této vzdělávací metodě úloha učitele není předávat žákům již hotová fakta, ale k cíli je směřovat a dohlížet na správnost jejich postupů. Učitele zde můžeme chápat jako průvodce, poradce či pomocníka na cestě k cíly (objevu).
V práci je uvedeno několik příkladů z matematiky základní a střední školy, ve kterých je uplatněn badatelsky orientovaný přístup.
Matematika v daných příkladech není složitá, důraz je kladen na praktické použití. Dále jsou v příkladech rozvíjeny mezipředmětové vztahy, což je důležitá součást badatelsky orientované výuky. Ke každému příkladu jsou navíc uvedeny doplňující otázky.