Pěstování předmatematické gramotnosti
Abstrakt
Práce ukazuje možnosti rozvíjení předmatematické gramotnosti v institucionálním předškolním vzdělávání. Navrhuje vytváření přirozených situací v předškolním vzdělávání, ve kterých si děti tvoří základy matematických pojmů a procesů, které jsou východiskem pěstování matematické gramotnosti v pozdějším věku.
Teoretická část pohlíží na předškolní dítě z pohledu jeho vývoje, zaměřena je především na rozvoj kognitivních činností a tělesných schopností dítěte. Další kapitola se věnuje předmatematické gramotnosti a jejím specifikům u dětí předškolního věku. V této části je také upozorňováno na důležitost při propojování RVP PV s pěstováním předmatematické gramotnosti.
V praktické části je popsán akční výzkum, který byl zaměřený na identifikaci situací, které podporovaly vznik a obohacování předmatematické gramotnosti předškolních dětí v podmínkách MŠ. Tyto situace jsou v textu roztříděny podle toho, kterému matematickému procesu se konkrétně věnují. Ke každému z těchto procesů jsou připojeny náměty na činnosti, které mohou předmatematickou gramotnost dále rozvíjet.