dc.contributor.advisor | Lietavcová, Martina | |
dc.contributor.author | Holečková, Petra | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T12:06:01Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T12:06:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-07-14 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/33052 | |
dc.description.abstract | Práce je zaměřena na prediktory čtenářských dovedností jakožto faktory ovlivňující
rozvoj čtenářské gramotnosti. V předškolním věku je možné zjistit rizika pro další
vývoj čtenářských dovedností, je potřeba se zaměřit na jednotlivé oblasti percepčně
motorických a kognitivních funkcí, díky nimž je počáteční čtenářství úspěšné či
nikoli. Důležitým prediktorem jsou fonologické schopnosti, do této oblasti však
významné zasahuje ortografie jazyka. V českém prostředí (transparentní ortografie,
charakterizována blízkostí psané a mluvené formy řeči) hrají významnou roli také
schopnosti morfologické.
Cílem práce je zmapovat rizika pro další vývoj čtenářských dovedností a naznačit
možnosti snížení těchto rizik systematickou prací s dětmi v podmínkách běžné
mateřské školy.
Teoretická část je zaměřena na dítě předškolního věku, na jednotlivé oblasti
percepčně motorických a kognitivních funkcí, které počáteční dovednosti ovlivňují.
Teoretická část osvětlí také pojmy školní zralost a připravenost.
V praktické části bude provedeno šetření dvou skupin dětí předškolního věku,
v rámci něhož budou sledovány u dětí vybrané proměnné (fonologické a
morfologické schopnosti). S první experimentální skupinou bude následně
pracováno. Experimentální skupina by byla porovnávána s kontrolní skupinou, která
bude ponechána přirozenému vývoji. Poté bude provedeno opakované testování a zjištěny rozdíly. | cze |
dc.format | 12 537 | |
dc.format | 12 537 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | fonologie | cze |
dc.subject | fonetika | cze |
dc.subject | morfologie | cze |
dc.subject | předškolnívěk | cze |
dc.subject | školní zralost a
připravenost | cze |
dc.subject | phonology | eng |
dc.subject | morphology | eng |
dc.subject | phonetics | eng |
dc.subject | pre-school age | eng |
dc.subject | school maturity and
readiness | eng |
dc.title | Rozvoj fonologických a morfologických schopností dětí před nástupem do školy | cze |
dc.title.alternative | Development of the phonological and morphological abilities of children before the school age. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 42637 | |
dc.description.abstract-translated | The thesis is focused on predictors of reader´s abilities as factors influencing the
development of readers literacy. At pre-school age is possible to identify the risks
for further development of reader´s abilities. It is necessary to focus on individual
areas of perceptual motor and cognitive functions that make initial reading
successful or not. An important predictors are phonological skills. This area is,
however, greatly influenced by language orthography. In the Czech language
(transparent orthography characterized by the closeness of written and spoken
form of speech) morphological abilities play a significant role. The goal of this
thesis is to analyze the risks for further developmentof reader´s abilities and to
indicate the possibilities for reducing these risks by systematic work with children
in ordinary nursery school. The theoretical part is focused on children at pre-school
age, the individual areas of perceptual motor and cognitive functions which
influence the initial skills. Theoretical part also explains concepts of school maturity
and readiness. In the experimental part, two groups of children at pre-school age
will be investigated and chosen variables (phonologicaland morphological abilities)
will be monitored. There will be additional work with the first group, the second
group (control group) will not be influenced in any way. The two groups will be
compared and differences will be determined. | eng |
dc.date.accepted | 2017-08-21 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Učitelství pro mateřské školy | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |