Problematika informovanosti studentů bakalářských a magisterských oborů Výchovy ke zdraví na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích o nozokomiálních infekcí
Abstrakt
Tématem diplomové práce je ?Problematika informovanosti studentů bakalářských a magisterských oborů Výchovy ke zdraví o nozokomiálních infekcích na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích.? Jedná se o téma velmi aktuální, neboť nozokomiální infekce představují globální ekonomický a klinický problém nejen současnosti, ale i budoucnosti. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části je podrobněji objasněna problematika nozokomiálních infekcí, epidemického procesu, původců těchto infekcí, hygieny rukou, prevence, výchovy ke zdraví, zdravého životního stylu, imunity a možnostech podpory imunitního systému. V praktické části popisuji výzkumný problém, formuluji zde hypotézu, výběrový soubor a použité statistické metody pro výzkumné šetření.
Cílem práce bylo zjistit informovanost studentů bakalářských a magisterských oborů VKZ na JU v Českých Budějovicích o nozokomiálních infekcích. Snažím se porovnat tyto vědomosti vzhledem k oboru, v jakém působí, věku, vzdělání, zjišťuji u respondentů možné způsoby prevence a vlastní ochranu proti nozokomiálním infekcím i subjektivní vnímání dostatku informací o této problematice. Pro získání dat potřebných pro dosažení stanoveného cíle byla použita základní technika sběru dat: dotazníkové šetření v cílové skupině. Byly využity základní statistické metody vhodné pro analýzu kategoriálních dat. Pro lepší interpretaci jsou tyto výsledky zachyceny prostřednictvím výsečových a sloupcových grafů.
Testování hlavní hypotézy a pracovních hypotéz jsou statisticky zpracované pomocí klasického 2 ? -testu. V případě, že byly porušeny předpoklady pro korektní použití
tohoto testu, byl použit tzv. Fisherův faktoriálový (exaktní) test. Výsledky testování jsou interpretovány na hladině významnosti , tedy s 95 % spolehlivostí.
Ve své diplomové práci jsem si stanovila hypotézu: ?Lepší znalosti budou mít studenti, jejichž středoškolské vzdělání souviselo s problematikou zdravotnictví?. Výsledkem byly potvrzeny lepší znalosti těchto studentů na rozdíl od ostatních škol, ale tento rozdíl nebyl statisticky významný. Z celkového šetření vyplynulo, že studenti znají správnou definici nozokomiální infekce, ale mají značné mezery ve vědomostech ohledně možné ochrany, v prevenci proti nozokomiálním infekcím a sami subjektivně vnímají nedostatečné množství informací spojené s nozokomiálními infekcemi.
Tato práce by měla vést k zamyšlení nad touto problematikou a ke změně přístupu v péči o své zdraví a zdraví ostatních i nad možností dalšího vzdělávání.