Rozvoj komunikačních dovedností u dětí s Downovým syndromem
Abstrakt
Tato bakalářská práce je zpracována jako vícečetná případová studie týkající se dětí s Downovým syndromem. Cílem bakalářské práce je nastínit různé možnosti komunikačních dovedností u dětí s Downovým syndromem. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsem se zaměřila na problematiku Downova syndromu, vývoj jedince s Downovým syndromem, typické rysy dětí s Downovým syndromem a terminologii. Další kapitoly v teoretické části obsahují jazykové roviny a vývoj řeči a komunikaci takto postižených jedinců. V praktické části bakalářské práce byly použity metody kvalitativního výzkumu, a to rozhovory a pozorování. Praktickou část tvoří dvě případové studie dětí předškolního věku s Downovým syndromem. Dílčím cílem bakalářské práce bylo navrhnout logopedická cvičení, kterými bude rozvíjena řečová schopnost dětí s Downovým syndromem. Obě děti navštěvují běžnou mateřskou školu, kde jeden má k dispozici logopeda a druhý má ve třídě děti se specifickými potřebami. Se spoluprací učitelky z mateřské školy jsem navrhla několik pomůcek na základě jednotlivých oblastí rozvoje řeči. V oblasti komunikace jsem připravila pomůcky napomáhající správnému dýchání, rozvoji motoriky mluvidel, nácviku hlásek a rozvoji slovní zásoby. Poté jsem zapojila rozvoj hrubé a jemné motoriky a jako poslední rozvoj percepce, kde jsem se zaměřila na sluchovou a zrakovou percepci.