dc.contributor.advisor | Vaněk, Jan | |
dc.contributor.author | Fojtíková, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T07:58:03Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T07:58:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.date.submitted | 2013-03-08 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/30230 | |
dc.description.abstract | Hlavním cílem této práce bylo zjistit a popsat metody, které učitelky mateřské školy používají ke zklidnění a uvolnění úzkostných dětí. V teoretické části jsem se věnovala základním psychologickým tématům, které tvoří základnu pro pochopení problematiky vzniku, projevů a důsledků úzkosti u dítěte předškolního věku. Součástí je i popis výchovných rodičovských postojů, které se mohou na vzniku či prohloubení úzkostnosti dítěte podílet. V závěru teoretické části je stručný exkurs týkající se významu pohádek, především z pohledu psychoanalýzy.
V metodologické části jsem vysvětlila použité metody výzkumu: zakotvenou teorii, zúčastněné pozorování, polostrukturovaný rozhovor a způsoby jeho kódování.
Ve výzkumné části jsem analýzy rozhovorů rozvedla v tematicky zaměřených kapitolách. Stěžejní význam práce spočívá v popisu nejdůležitějších metod a přístupů učitelek, kterými se snaží dosáhnout pozitivní změny v prožívání úzkostného dítěte. Na uvedená zjištění navazuje stručná charakteristika a význam specifických metod, které učitelky používají ke zklidnění a uvolnění dětí v mateřské škole.
V závěru práce jsou shrnuta klíčová fakta, která se týkají jak obecných, tak specifických metod, jež úzkostnému dítěti mohou pomoci vyrovnat se s úzkostí a přispěji k jeho osobnímu rozvoji. | cze |
dc.format | 87 s. | |
dc.format | 87 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Klíčová slova: úzkost | cze |
dc.subject | úzkostnost | cze |
dc.subject | emoce | cze |
dc.subject | výchova | cze |
dc.subject | Maslowova pyramida potřeb | cze |
dc.subject | autogenní trénink | cze |
dc.subject | artefiletika | cze |
dc.subject | dramatická výchova | cze |
dc.subject | spirituálně-meditační metoda | cze |
dc.subject | pohádky | cze |
dc.subject | příběhy | cze |
dc.subject | relaxační metody | cze |
dc.subject | zakotvená teorie | cze |
dc.subject | Key words: anxiety | eng |
dc.subject | emotion | eng |
dc.subject | education | eng |
dc.subject | Maslow's pyramid of needs | eng |
dc.subject | self-controlled training | eng |
dc.subject | drama education | eng |
dc.subject | fairy-tales | eng |
dc.subject | stories | eng |
dc.subject | relaxation methods | eng |
dc.subject | grounded theory | eng |
dc.title | Kvalitativní výzkum metod užívaných k uvolnění úzkostného dítěte učitelkami v mateřské škole. | cze |
dc.title.alternative | Qualitative research on methods used for stress-release of anxious children practiced by kindergarten teachers. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 29774 | |
dc.description.abstract-translated | The main aim of my research was to find out and describe the methods which are used to calm down and relax anxious children in kindergartens.In the theoretical part I described elementary psychological topics which are a base for understandingproblems of origins, symptoms and consequences of preschool children's anxiety. This part includes description of educational parental approaches and their possible impact on the rise and development of the child's anxiety. At the end of this part there's a brief excursus concerning the meaning of fairy-tales, especially from the psycho-analytical point of view.
In the methodological part I tried to explain the used methods of my research:
grounded theory , involved observation, half-structured interview and the ways of its cosiny.
In the research part I developed the analysis of interviews in the concerned chapters.
The main meaning lies in description of the methods and approaches used by teachers
to achieve positive change in feelings of an anxious child. I extend my findings with a brief
characteristics and impact of specific methods which are used by teachers to calm down
and relax children in kindergartens.
In conclusion I summarized the key facts. These facts cocern both general and specific methods which can help an anxious child cope with his anxiety and support his personal development. | eng |
dc.date.accepted | 2013-04-23 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Učitelství pro mateřské školy | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |