dc.contributor.advisor | Zbudilová, Helena | |
dc.contributor.author | Jašková, Eva | |
dc.date.accessioned | 2021-11-19T13:01:05Z | |
dc.date.available | 2021-11-19T13:01:05Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.date.submitted | 2014-04-16 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/2630 | |
dc.description.abstract | Abstrakt:
Diplomová práce se zaměřila na literárněvýchovné využití vybraných děl
spisovatelky pro děti a mládež Markéty Zinnerové. Zvoleny byly texty zaměřené na
dětského protagonistu ve složité životní situaci v rámci takzvané užší a širší rodiny.
Východiskem je primárně dílo M. Zinnerové, především knihy Indiáni z Větrova,
Tajemství proutěného košíku a Kde padají hvězdy. Práce je rozdělena na teoretickou
a praktickou část.
V teoretické části byla nejprve popsána obecná charakteristika příběhové prózy
ze života dětí s důrazem na problematiku osobnostní a sociální výchovy. Dále se práce
zabývala literárněvýchovným využitím prózy na 1. stupni základních škol, metodikou
a způsoby práce s literárním textem a zařazením všech těchto činností do příslušného
školního vzdělávacího programu.
Praktická část pojednala o konkrétních klasických a aktivizujících metodách
v aplikaci na vybrané texty z děl M. Zinnerové. Cílem diplomové práce bylo vytvořit
pracovní listy za pomoci úryvků literatury této prozaičky a jejich praktické ověření
u dětí mladšího školního věku při práci ve školní družině. V této části práce byly
popsány pracovní listy, postupy a důvody jejich navržení. Pracovní listy byly využity
při práci ve školní družině se žáky 3. třídy. Jejich spolupráce, zaujetí a konkrétní průběh
činností při využití navržených listů je popsán v další kapitole praktické části. Při
závěrečné reflexi využití listů jsou navrženy případné možné korekce, rozšíření nebo
další možnosti využití těchto pracovních listů. | cze |
dc.format | 143 s. | |
dc.format | 143 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Klíčová slova
Literární výchova | cze |
dc.subject | osobnostní a sociální výchova | cze |
dc.subject | próza pro děti a mládež | cze |
dc.subject | didaktický projekt | cze |
dc.subject | školní družina | cze |
dc.subject | pracovní list | cze |
dc.subject | náročná životní situace | cze |
dc.subject | motivace | cze |
dc.subject | rodina | cze |
dc.subject | základní škola. | cze |
dc.subject | Key terms:
Literary education | eng |
dc.subject | personal and social education | eng |
dc.subject | children's prose | eng |
dc.subject | prose for
teenagers | eng |
dc.subject | a project in didactics | eng |
dc.subject | after-school care centre | eng |
dc.subject | work sheet | eng |
dc.subject | difficult life
situation | eng |
dc.subject | motivation | eng |
dc.subject | family | eng |
dc.subject | primary school. | eng |
dc.title | Literární dílna pedagoga volného času - vybraná tvorba Markéty Zinnerové | cze |
dc.title.alternative | Literary workshop by leisure time educators - selected works by children´s book author Markéta Zinnerová | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 38760 | |
dc.description.abstract-translated | Abstract
This dissertation is aimed at exploring the utilization of select works by
children's book author Markéta Zinnerová in literary education. The selected texts all
feature a child protagonist in a difficult life situation with regards to their immediate or
wider family circle. The vantage point was primarily the ouvre of M. Zinnerová,
particularly the titles Indiáni z Větrova ('The Indians from Větrov'), Tajemství
proutěného košíku ('The Secret of the Woven Basket'), and Kde padají hvězdy ('Where
Stars Fall'). The dissertation is divided into a theoretical and a practical part.
The theoretical part contains first a description of the general characteristics of
narrative prose from the life of children with an emphasis on the issues of personal and
social education. Furthermore, it focuses in detail on the utilisation of prose in literary
education in primary schools, the methodology and different types of literary analysis
and the insertion of all these activities into the relevant curriculum.
The practical part deals with concrete classical and activising methods of
application with regards to select texts from M. Zinnerová's works. The aim of the
dissertation was to create work sheets based on excerpts from the prose of this author
and to test them in practice in the environment of an after-school care centre where
primary school children were to engage with them. This part of the dissertation
describes said work sheets as well as the procedural methodology and the reasoning
behind their creation. The work sheets were used when working with 3rd
-grade school
children in an after-school care centre. The ways in which they cooperated with us and
were captivated by the texts, as well as the precise way in which the activities involved
in working with the proposed sheets proceeded are described in the following chapter of
the practical part. The concluding reflection upon the utilisation of the work sheets
proposes certain possible corrections, expansions or other possible uses of these work
sheets. | eng |
dc.date.accepted | 2014-05-26 | |
dc.description.department | Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Pedagogika volného času | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Vychovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |