Výchovné principy krátkodobých trestů odnětí svobody v současném českém vězeňství s ohledem možných dopadů na sociální a psychologický vývoj vězněného jedince
Abstrakt
Tato diplomová práce se zabývá vlivem krátkodobých trestů odnětí svobody na sociální a psychologický vývoj uvězněného jedince ve výkonu trestu. Snaží se najít a definovat jevy, které mohou působit na osobnost jedince v zařízeních vězeňské služby. Samotná práce nejprve vymezuje odborné klíčové pojmy, které se vztahují k tématu peniterciár-ního prostředí. Jde konkrétně o takové pojmy, které jsou známé jen úzkému okruhu lidí (jde především o osoby, které se pohybují ve vězeňském prostředí). Konkrétně se jedná o pojmy jako výkon trestu, odsouzené osoby, programy zacházení, penitenciární pro-blematika nebo prizonizace. Popisuje také psychologické a sociální aspekty, se kterými se vězněné osoby setkávají při výkonu trestu odnětí svobody. Problematikou krátkodo-bých trestů se zabývá praktická část diplomové práce. Jako respondenty byli použiti jedinci, kteří byli odsouzeni k výkonu trestu odnětí svobody v trvání do jednoho roku. Informace jsou zpracovávány formou rozhovorů a dotazníkových záznamů (je možno napsat i případovou studii).