dc.contributor.advisor | Muchová, Ludmila | |
dc.contributor.author | Pareisová, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2021-11-19T12:56:45Z | |
dc.date.available | 2021-11-19T12:56:45Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.date.submitted | 2012-03-17 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/2481 | |
dc.description.abstract | Práce se zabývá morálním uvažováním mládeže. První část tvoří základní etické pojmy a dějinný přehled vývoje etického myšlení. Dále se diplomová práce vztahuje k determinantám ovlivňujícím vývoj morálního uvažování člověka včetně primární a sekundární socializace a včetně vlivu státu.
Teoretickou část uzavírá kapitola o psychologických aspektech vývoje morálního úsudku, kde jsou popsány jednotlivé stupně morálního vývoje podle Lawrenze Kohlberga.
Praktická část navazuje na Kohlberga průzkumem ve skupině, který je proveden s ohledem k rodinnému zázemí jedince. Kromě reakcí na Heinzovo dilema jsou zkoumány rozdíly v morálních postojích mužů a žen, mezi jedinci z venkova a města. Cílem této diplomové práce je posoudit, zda lze ze stupně morálního úsudku zkoumaných adolescentů usoudit na nějaký vztah vzhledem ke kontextu jejich zkušeností s rodinou. Průzkum ukázal několik vlivů na morální přemýšlení člověka, ale nemůže jednoznačně stanovit přesvědčivé závěry. Člověk je příliš komplikovaná bytost, jejíž morální kvalitu ukáže až praktická konkrétní situace. | cze |
dc.format | 93 s., 6 s. příloh | |
dc.format | 93 s., 6 s. příloh | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | adolescentní mládež | cze |
dc.subject | morálka | cze |
dc.subject | psychické determinanty | cze |
dc.subject | primární a sekundární socializace | cze |
dc.subject | vlivy | cze |
dc.subject | kultura | cze |
dc.subject | etika | cze |
dc.subject | svoboda | cze |
dc.subject | člověk a jeho potřeby | cze |
dc.subject | průzkum | cze |
dc.subject | průzkumný vzorek | cze |
dc.subject | Kohlberg a Heinzovo dilema | cze |
dc.subject | Maslow | cze |
dc.subject | Frankl | cze |
dc.subject | Nakonečný | cze |
dc.subject | Smékal | cze |
dc.subject | Muchová | cze |
dc.subject | Urban | cze |
dc.subject | Novotný | cze |
dc.subject | morální vývoj člověka | cze |
dc.subject | adolescent youth | eng |
dc.subject | moral | eng |
dc.subject | psychological determinants | eng |
dc.subject | primary and secondary socialisation | eng |
dc.subject | influences | eng |
dc.subject | culture | eng |
dc.subject | ethic | eng |
dc.subject | freedom | eng |
dc.subject | man and his needs | eng |
dc.subject | research | eng |
dc.subject | research sample | eng |
dc.subject | Kohlberg and Heinz´s dilemma | eng |
dc.subject | Maslow | eng |
dc.subject | Frankl | eng |
dc.subject | Nakonečný | eng |
dc.subject | Smékal | eng |
dc.subject | Muchová | eng |
dc.subject | Urban | eng |
dc.subject | Novotný | eng |
dc.subject | moral development of a man | eng |
dc.title | Mládež a její morálka ve vztahu k současné společnosti | cze |
dc.title.alternative | The Youth and their Moral Attitude to the Current Society | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 28141 | |
dc.description.abstract-translated | The thesis deals with the moral thinking of youth in its adolescent age. The first part deals with the basic ethic terms and with historical development of ethic thinking. The thesis deals further with determinants, which influence the moral development of thinking of a man including primary and secondary socialisation and the influence of a state. The theoretical part ends with a chapter dealing with the psychological aspects of development of moral judgement, where are described the particular stages of moral development according to Lawrence Kohlberg.
The practical part deals with the research in a given group according to Kohlberg. The research is made with regard to family background of an individual. Except for reactions to Heinz´s dilemma, there are researched the differences between moral attitudes of men and women and the differences between individuals coming from villages or cities. The aim of this thesis is to judge, if it is possible from the stage of a moral judgement of the researched adoloscents, judge a relation according to the context of their experience in the family. The research showed some influences to moral thinking of a man, but it is not possible to determine the convincing conclusions. The man is to complicated human being, whose moral quality shows the concrete and practical situation only. | eng |
dc.date.accepted | 2012-09-04 | |
dc.description.department | Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Učitelství náboženství a etiky | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro střední školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |