Analýza rizik obce s rozšířenou působností Týn nad Vltavou
Abstrakt
Analýza rizik nám naznačuje, co všechno se může přihodit, proč
se to může přihodit, jak se to může přihodit, kde se to může přihodit a koho
se to bude dále týkat. Analýza rizik by měla přinášet odpověď na otázku, působení jakých hrozeb je město vystaveno, jak moc je dané město vůči těmto hrozbám zranitelné, jak může být vysoká pravděpodobnost, že hrozba zneužije určitou zranitelnost a jaký dopad by to na dané město mohlo mít.
Obecným záměrem diplomové práce se stala analýza rizik obce s rozšířenou působností Týn nad Vltavou.
V teoretické části diplomové práce byla obecně popsána legislativa, která se úzce dotýká problematiky krizového řízení, bývá velmi složitá
a je upravována dlouhou řadou zákonů, nařízení vlády a též prováděcích vyhlášek. Také základní pojmy, které souvisí s problematikou krizového řízení. Dále je v diplomové práci v teoretické části uvedeno, co jsou to hrozby
a rizika. Hrozba a riziko se stávají klíčovými pojmy bezpečnostní terminologie. Tyto pojmy spolu velmi úzce spolupracují a souvisí, a proto občas bývají zaměňovány či chybně využívány. Na základě určité analýzy bezpečnostního prostředí, ve kterém se ČR nachází, bylo možné identifikovat specifické hrozby pro její bezpečnost bezpečnostní hrozby. Jsou zde uvedeny i typy krizových situací, které bývají základem krizového plánování. Metodický přístup analýzy rizik a účelnost analýzy rizik je uveden v souvislosti s výběrem metody analýzy a za jakým účelem může být vybrána. Dalším bodem je havarijní plánování. Havarijní plánování se stává preventivním nástrojem, jehož cílem bývá poznat existující rizika a zvýšit možné povědomí o rizicích na daném území, minimalizovat škodlivé účinky mimořádné události na životy a zdraví osob, hospodářská zvířata, životní prostředí, kulturní a majetkové hodnoty, stanovit opatření k odvrácení či omezení účinků mimořádné události a možný způsob odstranění následků. Zmínka je zde i o havarijním plánu, jeho struktuře a využití v oblasti obce s rozšířenou působností. Další část představuje krizový management obce s rozšířenou působností. Oblast krizového managementu z pohledu možného výkonu státní správy na stupni obce s rozšířenou působností je poznamenána vysokou složitostí řešení pravděpodobných ohrožení, protože právě tady se prolínají všechny zákonné normy, nařízení, vyhlášky, instrukce a metodické pokyny. Důležitou složkou teoretické části
se stává i organizační řád městského úřadu obce s rozšířenou působností v návaznosti na charakteristiku obce s rozšířenou působností v krizovém managementu a za běžného stavu. Z hlediska umístění analyzovaného města Týn nad Vltavou byla nutná zmínka o jaderné bezpečnosti, radioaktivitě
a principu fungování jaderné elektrárny Temelín.
Praktická část diplomové práce se zaměřuje na shromáždění dostupných interních i obecných informací, dokumentace týkající se města Týn
nad Vltavou a přilehlého okolí a analýzu předpisů, dokumentů a metodik, týkající se města Týn nad Vltavou a přilehlého okolí. Praktická část uvádí charakteristiku správního obvodu obce s rozšířenou působností Týn
nad Vltavou, jeho sociodemografické podmínky, zemědělský půdní fond, ochranu krajiny a památek, hygienu životního prostředí, dopravní infrastrukturu, bydlení a rekreaci. Dále uvádí hrozby a rizika daného města
a přilehlého okolí, složení krizového štábu, bezpečnostní rady a povodňových orgánů daného města. Je zde provedena analýza rizik metodou KARS a uveden polostrukturovaný rozhovor se zástupce krizového managementu daného města.
Zpracování a vyhodnocení získaných, nyní uvedených výsledků bylo provedeno v programu MS Word, MS Excel.