dc.contributor.advisor | Michalcová, Lenka | |
dc.contributor.author | Mejzlíková, Jana | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T14:25:14Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T14:25:14Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015-05-18 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/123456789/22504 | |
dc.description.abstract | Předkládaná diplomová práce se zabývá zhodnocením PVČ prováděné HZS ČR. Mezi základní povinnosti HZS ČR v této oblasti patří systematické informování obyvatelstva ve vztahu k mimořádným událostem. HZS ČR vyvíjí řadu aktivit, které svým zaměřením přímo působí na obyvatelstvo a podporují jeho přípravu. Nástrojem pro realizaci jeho cíleného informování je preventivně výchovná činnost. HZS ČR zajišťuje koordinování PVČ na centrální i krajské úrovni.
Teoretická část práce obsahuje základní informace a souvislosti týkající se předmětné tematiky. Jsou zde popsány právní předpisy a interní metodiky HZS ČR, na jejichž základě je upravena problematika prevence. Stručně byly charakterizovány subjekty zabývající se PVČ a organizační struktura HZS ČR. Dále bylo objasněno celkové pojetí zaměření HZS ČR na danou problematiku. Teoretická část práce se opírá o poznatky získané na základě analýzy dostupných literárních zdrojů zabývajících se předmětným tématem.
V další části práce byl hodnocen současný stav provádění PVČ a její úroveň vzhledem k možnostem HZS ČR. K dosažení cíle a získání odpovědi na výzkumnou otázku byly použity kvalitativní metody výzkumu. S využitím SWOT analýzy byla objektivně popsána aktuální situace daného tématu a naznačeny vhodné změny dalšího směřování rozvoje PVČ. Z dotazníkového šetření vyplynuly postoje a odborné názory koordinátorů PVČ HZS krajů. Následným analyzováním a komparací zjištěných skutečností z výzkumů byl získán ucelený přehled o aktuálním stavu dané problematiky a zhodnocena situace jednotlivých regionů na úrovni krajů.
V práci byla stanovena výzkumná otázka, která zjišťovala, zda PVČ zabezpečovaná HZS ČR plní úkoly v předcházení MU. Na výzkumnou otázku je možné odpovědět kladně. Z výsledků práce vyplynulo, že předmětná problematika není řešena dostatečně a není jí HZS ČR věnována potřebná pozornost. Cílem práce bylo vypracování návrhu na zkvalitnění provádění tématiky u HZS ČR vyplývajícího z nejnovějších trendů. V návaznosti na získané výstupy jsou navrhovanými řešeními například zavedení nového specializačního kurzu pro koordinátory PVČ se zaměřením na didaktiku a prezentační schopnosti. Na koordinátory PVČ jsou kladeny neustále se zvyšující požadavky na odborné znalosti a dovednosti, které by bylo možné si doplnit v kurzu, obsahem přizpůsobenému potřebám koordinátorů při výkonu činností spojených s realizací PVČ. Důležitým faktorem pro možnosti dalšího řešení problematiky je především zajištění systémového financování. Vytvořením stabilního finančního prostředí, dlouhodobým rozpracováním finančních plánů a využíváním možností vícezdrojového financování lze zajistit funkční systém pro získávání potřeb v koordinaci PVČ.
Při zajišťování PVČ je důležité zvolit patřičný přístup k jednotlivým skupinám obyvatelstva a vhodně zvolit odpovídající formy, metody a způsoby předávání sdělovaných informací. Vyhodnocením výzkumů bylo zjištěno, že je nutné zaměřit se na specifické skupiny obyvatelstva. Vytvořením vzdělávacích pomůcek pro cizince a zdravotně postižené obyvatele je možné zkvalitnit jejich dovednosti a předcházet tak nedostatečné ochraně zdraví a životů při MU.
Propojení a zvýšení spolupráce s veřejností lze zajistit medializací odvedené práce a propagací jednotlivých témat PVČ. Navrhovanými prostředky vhodnými k využití při těchto činnostech jsou sociální sítě, webové stránky a televize. Tyto moderní a atraktivní metody komunikace je možné používat ke zveřejňování cíleně zaměřených článků a informací nebo k přímému televiznímu vystupování příslušníků HZS ČR. Prostřednictvím sociálních sítí lze zaujmout mládež a oslovit velký počet lidí v produktivním věku.
V diskuzi a v závěru této práce jsou uvedena další užitečná doporučení, která se vztahují ke zkoumané problematice. Stručně je zde popsáno zajišťování požární prevence v jiných zemích. HZS v Kanadě a Velké Británii používají zavedené modely preventivních programů, kterými se lze inspirovat při realizaci vlastních projektů PVČ. | cze |
dc.format | 118 s. | |
dc.format | 118 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Koordinátor PVČ | cze |
dc.subject | vzdělávání v ochraně obyvatelstva | cze |
dc.subject | požární ochrana | cze |
dc.subject | preventivně výchovná činnost | cze |
dc.subject | školská zařízení | cze |
dc.subject | Coordinator of preventive educational activities | eng |
dc.subject | training in civil protection | eng |
dc.subject | fire protection | eng |
dc.subject | preventive educational activities | eng |
dc.subject | school facilities | eng |
dc.title | Zhodnocení preventivně výchovné činnosti zabezpečované Hasičským záchranným sborem ČR. | cze |
dc.title.alternative | Evaluation of preventive educational activities securing the fire brigade Czech Republic. | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 43414 | |
dc.description.abstract-translated | This thesis deals with preventive educational activities carried by the Czech Republic Fire brigade. The basic duty of the Fire and Rescue service is systematic public information regarding the emergency situations. The Czech Fire and Rescue Service carries out activities, which are aimed for population, support its preparation. They are using preventive educational activities for passing out targeted information.
The theoretical part contains basic information and context related with the subject. There are described legislation and internal regulations of the Fire and Rescue Service, on which basis, the prevention is regulated. Subjects engaged in preventive educational activities and organizational structure of the Czech Republic Fire and Rescue Service were briefly characterized in this part. The total concept focus of the Fire and Rescue Service on the issue was also explained. The theoretical part relies on the knowledge gained from the analysis of available literature dealing with this issue.
The current state of implementation of preventive educational activities and its level due to the resources of the Fire and Rescue Service was assessed in the next part of this thesis. To achieve the objective and obtain answer to research question, the qualitative research methods were carried out. The current situation of the topic and identification of the suitable changes in direction of progress of the preventive educational activities for the future was objectively described by using the SWOT analysis. From the questionnaire survey, there were reported attitudes and expert opinions of the Fire and Rescue Service regional coordinators. Followed by analyzing and comparing of the findings from the research, was obtained a comprehensive overview of the current status of the issue and the assessment of the situation individual regions on the regional level.
A research question which was examined in this thesis was whether the preventive educational activities provided by the Fire and Rescue Service perform tasks in the way, that prevents of extraordinary events. The answer to the research question was statement that the preventive educational activities, provided by Fire and Rescue Service can fulfill the obligation in preventing the extraordinary events. The results showed that the issue has not been sufficiently addressed and it is not paid enough attention to the issue by the Fire and Rescue Service. The aim of this study was to formulate proposal for improving the implementation of the preventive educational activities, the Fire and Rescue Service resulting from the latest trends. Several solutions are proposed based on the data from the survey. For example, the introduction of a new specialized course for coordinators targeted on teaching and presentation skills. There are persistently increasing demands on professional knowledge and skills of the coordinators. These skills could be fulfilled in the course. The course would content the needs of the coordinators in the performance of activities related to the issue. An important factor for the further development of opportunities is primarily to ensure the sufficient system of financial support.
In providing preventive educational activities is important to choose the appropriate access to the population and appropriately select the forms, methods and ways of presenting the information communicated. The research has discovered that it is necessary to focus on specific groups of population. By creating an educational tool for foreigners and disabled residents is possible to improve their skills and to avoid the lack of protection of health and lives at extraordinary event.
The proposed ways suitable for use in such activities are social networks, websites and television. These modern and attractive communication methods can be used to publish targeted articles and information or to allow the appearance of member of the Fire and Rescue Service on television broadcast. | eng |
dc.date.accepted | 2015-06-17 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Civilní nouzová připravenost | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Ochrana obyvatelstva | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Kocinová, Monika | |