Informovanost žáků druhého stupně základních škol v oblasti ochrany obyvatelstva v Jihočeském kraji
Abstrakt
V životě každého z nás mohou nastat neočekávané situace, jako jsou živelní pohromy, havárie spojené s únikem nebezpečných látek nebo rozsáhlé dopravní nehody. Ke zmírnění následků těchto mimořádných událostí slouží zákonné normy a organizační opatření, která přijímá stát. Jedním z úkolů státu je právě ochrana společnosti, která v sobě zahrnuje i ochranu obyvatelstva. Ke zmírnění následků mimořádných událostí mohou také přispět sami občané. Proto je důležité občany v tomto směru vzdělávat, aby byli schopni adekvátní reakce. V rámci vzdělávání obyvatelstva je důležité vštěpovat základní pravidla ochrany a pomoci již dětem od útlého věku. Oblast ochrany člověka za mimořádných událostí je tak součástí rámcových vzdělávacích programů jak pro předškolní, tak i základní a střední vzdělání.
Teoretická část předložené diplomové práce se zabývá právě tématikou ochrany obyvatelstva. V úvodu je ochrana obyvatelstva popisována z pohledu historického. Následně je popsán současný stav, nejenom z hlediska České republiky, ale rovněž je krátce popsán i v kontextu s Evropskou unií a politicko-vojenskou organizací NATO. Dále je v práci popsán systém vzdělávání v oblasti ochrany obyvatelstva na základních školách. Nedílnou součástí teoretické části práce je také kapitola zabývající se integrovaných záchranným systémem. Teoretickou část práce uzavírá kapitola statistické metody.
Cílem diplomové práce bylo zjistit úroveň znalostí žáků 6. a 9. tříd v oblasti ochrany obyvatelstva na vybraných školách v Jihočeském kraji a následně informovanost žáků těchto tříd porovnat. V rámci práce byla stanovena hypotéza: "Žáci 9. tříd základních škol v Jihočeském kraji mají statisticky významně lepší znalosti v oblasti ochrany obyvatelstva nežli žáci 6. tříd."
K dosažení vymezených cílů a k ověření hypotézy bylo nutné vytvořit dotazník zaměřený na danou tématiku, a uskutečnit dotazníkové šetření. Výzkumný soubor tvořilo 100 žáků 6. tříd a 100 žáků 9. tříd z osmi základních škol Jihočeského kraje. Dotazník předložený žákům obsahoval 15 otázek. K otázkám, ve kterých žáci projevili nedostatečné znalosti, se řadí především otázky zaměřené na první pomoc. Z hodnocení otázek vyplývá, že pouze 25 % dotazovaných žáků ví, jaká je frekvence stlačení hrudníku při resuscitaci dospělého člověka a 54 % žáků ví, jak se zachovat v situaci, kdy je někdo zasažen elektrickým proudem vysokého napětí. Další problémovou oblastí je znalost signálů. Pouze 51 % respondentů zná signál "Všeobecná výstraha" a ví, co dělat v případě, že tento signál zazní. Signál "Akustická zkouška sirén" zná pouze 21 %. Naopak k tématům, ve kterých žáci prokázali dobré znalosti, se řadí např. tísňová telefonní čísla, (85 % správných odpovědí), složky integrovaného záchranného systému (87 % správných odpovědí) nebo evakuace (86 % správných odpovědí). Celkově odpověděli žáci 6. tříd na všechny otázky v 52,9 % správně, žáci 9. tříd v 58 %. Prostřednictvím metod deskriptivní a matematické statistiky byla testována a následně potvrzena zvolená hypotéza. Zpracovaná data jsou prezentována v kapitole "Výsledky" a následně jsou zhodnoceny v kapitole "Diskuze"
Přínosem práce je získaný obraz znalostí žáků druhého stupně základních škol v oblasti ochrany obyvatelstva. Výstupy práce byly poskytnuty zúčastněným školám.